Hoppa till innehållet

Ska bli ett “Swish för utlandsbetalningar”

Nystartade Transfer Galaxy vill blir ett “Swish för utlandsbetalningar”. Efter ett par år i uppstartsfasen har bolaget tagit in runt två miljoner kronor från bland annat Backing Minds, med H&M:s vd Karl-Johan Persson i ryggen.

Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande, på Sthlm Tech Fest 2016.
Yosef Mohamed, vd för Transfer Galaxy, och Khalid Qassim, ordförande, på Sthlm Tech Fest 2016.Foto: Amanda Lindgren

Det började med en stegrande irritation över de dåliga öppettiderna och höga priserna på Dahabshiil, en somalisk konkurrent till Western Union. Barndomsvännerna Khalid Qassim och Yosef Mohamed stod på det loka Dahabshiil-ombudet hemma i Vivalla i Örebro och överförde pengar till släkten i Somalia.

”Jag sa till Yosef att man borde skapa ett Swish för det här överföringarna”, säger Khalid Qassim.

Yosef Mohamed höll med och de bestämde sig i princip där och då för att starta bolag.

Jag skulle inte bli förvånad om Backing Minds fortsätter att investera i oss

”Jag tänkte hur svårt kan det vara”, skrattar Yosef Mohamed, som idag är vd och medgrundare för Transfer Galaxy (NTL).

De två kompletterade varandra väl. Khalid Qassim är ekonom i botten. Yosef Mohamed är högskoleingenjör från KTH. Men för att bygga själva tjänsten behövde de hjälp. Yosef bjöd därför in sin lillebror, systemutvecklaren Ali Mohamed, som tredje medgrundare.

”Ali är hjärnan bakom tekniken”, säger Yosef Mohamed.

I november i fjol lanserades Transfer Galaxy. I dag är det en fungerande tjänst som erbjuder pengaöverföringar på nätet från Sverige till ett 10-tal länder i Afrika och Asien. Och man gör det till en serviceavgift på cirka 4 procent av beloppet. 

”Vi vill få ner avgiften till 3 procent. Men om man jämför är det redan billigt! Dahabshiil tar 10 procent och amerikanska Western Union tar 10–15 procent beroende på land”, säger Yosef Mohamed och hänvisar till en jämförelse från Konsumentverket.

Just nu sker merparten av överföringarna till Somalia och Kenya, där många somalier bor. Något förenklat kopplar systemet ihop svenska internetbanker med olika teleoperatörer i mottagarländerna.

Inte minst i Somalia, som plågats av flera decennier av inbördeskrig, har de privatägda teleoperatörerna blivit en ofattbart viktig del av landets infrastruktur. Tjänsterna är billiga, tillförlitliga och tekniskt avancerade. Detta trots att kunderna fortfarande använder gamla gsm-telefoner av typen Nokia.

”Eftersom Somalia inte har finansiella institutioner har teleoperatörerna även axlat rollen som bank. I princip alla använder telefonen för att betala räkningar, köpa varor och göra överföringar till varandra. Banktjänsterna är gratis med abonnemanget”, förklarar Yosef Mohamed.

Än så länge har Transfer Galaxy endast nått ut till cirka 600 återkommande kunder. Men tillväxten är snabb, 15–20 procent per månad, enligt grundarna. Och sedan lanseringen för åtta månader sedan har man hjälpt till med överföringar på cirka 13,5 miljoner kronor.

Vidare har man lockat till sig kring 2 Mkr i så kallat såddkapital.

Läs mer: Storbanker skapar egen kryptovaluta

En investerare är affärsängeln Emad Zand, mannen bakom hörapparatsbolaget Avesina.

Men den största, och mest uppmärksammade, investeringen kommer från riskkapitalfonden Backing Minds (NTL), med pengar från H&M:s vd Karl-Johan Persson, syskonparet William och Selma Olsson, som är arvtagare till Stena Line-imperiet, Oriflame-familjen Af Jochnick samt Collector Bank-grundaren Lena Apler.

”Vi hade identifierat det här området som intressant redan innan vi kom i kontakt med Transfer Galaxy. Men det dök upp ganska fort när vi började höra oss för i vårt kontaktnätverk”, säger Susanne Najafi, partner på Backing Minds.

Läs mer: H&M-backad fond ska hitta startup-succéer bortom Stureplan

Hon får medhåll från sin kollega, Sara Wimmercranz , även hon partner på Backing Minds.

”Grundarna bakom Transfer Galaxy har hittat en lösning på ett problem som hundratals miljoner människor i världen upplever”, säger hon.

Pengarna kommer väl till pass. Men grundarna bakom Transfer Galaxy tror på en ny kapitalrunda, en så kallad a-runda redan till årsskiftet.

”Jag skulle inte bli förvånad om Backing Minds fortsätter att investera i oss. Det verkar gilla oss”, ler Yosef Mohamed.

Läs mer: Här är H&M-chefens dolda techimperium

Han hoppas utöka marknaden genom ett nytt, dyrköpt tillstånd från Finansinspektionen.

”Vi är en registrerad betaltjänstleverantör. Men det räcker bara i Sverige. För att kunna erbjuda överföringar från hela Europa behöver vi bli ett betalningsinstitut. Det söker man också hos Finansinspektionen, men processen kostar en hel del”, säger han.

Lyckas man med det tror grundarna att de kan komma upp i nivån 10 000–20 000 kunder ganska fort.

Men tillväxtmöjligheten är närmast oändlig.

”Det finns 2,5 miljarder människor i världen utan bankkonton. Vidare kan dessa överföringar betyda mycket för hela biståndssektorn”, säger Yosef Mohamed.

Fotnot: Sedan denna artikel publicerades har Dahabshiil hört av sig och hävdat att deras avgifter är lägre än vad Transfer Galaxy påstår. Di Digital har därför lagt in en länk till Konsumentverkets jämförelse som visar att den totala avgiften för att skicka 1000 kronor med Dahabshiil till Somalia är 110 kronor, det vill säga 11 procent. Värt att notera är att Transfer Galaxy ännu inte ingår i Konsumentverkets jämförelse.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera