Annons

Ska ta hänsyn till miljön – statliga fonden flyger 9 gånger av 10

Industrifonden, med vd:n David Sonnek, väljer oftast att flyga vid inrikes resor.
Industrifonden, med vd:n David Sonnek, väljer oftast att flyga vid inrikes resor.
Statligt grundade Industrifonden väljer flyget framför tåget när inrikesresorna ska göras. Hos Almi Invest är det tvärtom tåget som är det vanligaste färdmedlet, visar en kartläggning av Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Startupscenen i Sverige innebär många möten mellan entreprenörer och investerare. Di Digital har tittat på hur de två statliga aktörerna Industrifonden och Almi Invest, båda stora investerare i svenska bolag, väljer att resa i en omvärld som mer och mer färgas av klimatdebatten. Flyga eller icke flyga, det är frågan.

Industrifonden förfogar över nästan 4,5 miljarder kronor genom sin ”evergreen”-fond. Riskkapitalbolaget grundades av staten 1979 och ska främja industriell utveckling i Sverige.

I dag har Industrifonden 45 bolag i portföljen och under förra räkenskapsåret gjorde man drygt 76 miljoner kronor i vinst.

Enligt bolagets årsredovisning jobbar man mot FN:s Agenda 2030, där flera globala mål för hållbar utveckling framgår. Industrifondens arbete med målen gäller framför allt investeringsverksamheten och portföljbolagens förhållningssätt till hållbarhetsmålen. 

Ett av FN:s mål som Industrifonden inte nämner är att bekämpa klimatförändringarna. Industrifondens resepolicy stipulerar att medarbetare ska ”göra en sammanvägd bedömning mellan miljö, kostnad, tid och säkerhet för att säkerställa att resorna sker på ett miljömedvetet, säkert och kostnadseffektivt sätt”, enligt Sara Mattson, kommunikationschef på Industrifonden.

Läs mer: Techbolagen missar hållbarheten: ”Mognadsgraden är låg” 

När den sammanvägningen görs ser det ut som klimat- och miljö får stå åt sidan för övriga avvägningar. Under 2018 gjorde Industrifondens medarbetare 73 inrikesresor tur och retur. Endast 8 av dem, alltså 11 procent, gjordes med tåg. Resterande 65 resor gjordes med flyg, enligt Industrifondens egna siffror.

Sara Mattson säger att Industrifonden följer sin resepolicy och att det är tiden som väger tungt när man väljer transportmedel.

”Till exempel är majoriteten av flygresorna till Malmö, en sträcka som kan motiveras med flyg när man åker dit över dagen. I de fall som vi väljer att flyga klimatkompenserar vi och det är bland annat så vi jobbar för att efterleva vår policy”, skriver Sara Mattson i ett mejl till Di Digital.

Almi Invest är Sveriges mest aktiva investerare. Under 2018 gjorde bolagets medarbetare 690 inrikesresor. Av dessa var 570 tågresor, motsvarande 83 procent, och resterande med flyg enligt Almi Invests egen genomgång.

Även Almi Invest ska enligt interna instruktioner prioritera transportsätt med så lite miljöpåverkan som möjligt, meddelar kommunikationschef Maria Kessling. 

”Detta innebär att tåg ska väljas före flyg, om inte särskilda skäl finns. Vi prövar alltid möjligheten att använda videomöten eller telefonmöten istället för att mötas fysiskt, vilket också bidrar till minskat resande”, säger hon.

Läs mer: Ny banktjänst visar ditt klimatavtryck 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies