Hållbarhetsstrategier berör inte enbart miljöfrågor om hur mycket koldioxid ett bolag släpper ut eller hur stor andel av energin som är förnyelsebar, utan även de sociala aspekterna som korruption och jämställdhet. Arbetet med dessa frågor har blivit viktigare inte bara på grund av allmänhetens intresse utan även för att det både kan stärka och sänka ett varumärke.
Worldfavor satsar på att göra arbetet runt hållbarhetsfrågor enklare för företag genom lanseringen av en molnbaserad databastjänst. Sedan lanseringen av den första versionen 2013 har grundarna tagit fram en produkt med 2 000 anslutna bolag, däribland jättar som Länsförsäkringar, Folksam och HSB.
”Arbetet runt hållbarhetsinformation är idag väldigt primitivt hanterat i dokumentform och excelsnurror och är väldigt administrativt tungrott. Samtidigt är det en extremt stor fråga som alltmer kommer upp på ledningsnivå. Tekniken har halkat efter, kanske för att hållbarhetsfrågan har vuxit väldigt snabbt”, säger Frida Emilsson, medgrundare till Worldfavor.
Startupbolaget, som sedan hösten 2014 har varit med i Stings inkubatorprogram, har nu tagit in 4 Mkr från AXSU Ventures och fått in ytterligare 1,3 Mkr i form av EU-finansiering och stöd från statliga Vinnova.
”Vi har planer på att förbereda för en internationell expansion i år. Men först handlar det om att växa genom att utöka teamet och kunna satsa på marknadsföring och försäljning”, säger Frida Emilsson.
Tekniken har halkat efter, kanske för att hållbarhetsfrågan har vuxit väldigt snabbt
Worldfavor har tajming. Bolaget kan dra nytta av en ny EU-lagstiftning om hållbarhetsredovisning. Startupbolaget hoppas kunna öka sin användarbas bland stora företag till cirka 17 000 inom tre år med internationell expansion.