Hoppa till innehållet

Ska tvätta bort bolags skamfläckar med nytt kapital

Konsumenter vill göra medvetna val. Även storbolagen vill göra smarta val när det kommer till hållbarhet. Worldfavors digitala lösning ska förenkla det arbetet. Nu tar bolaget in drygt 5 Mkr för att växa.

Teamet bakom Stingbolaget Worldfavor.
Teamet bakom Stingbolaget Worldfavor.Foto: Privat

Hållbarhetsstrategier berör inte enbart miljöfrågor om hur mycket koldioxid ett bolag släpper ut eller hur stor andel av energin som är förnyelsebar, utan även de sociala aspekterna som korruption och jämställdhet. Arbetet med dessa frågor har blivit viktigare inte bara på grund av allmänhetens intresse utan även för att det både kan stärka och sänka ett varumärke.

Worldfavor satsar på att göra arbetet runt hållbarhetsfrågor enklare för företag genom lanseringen av en molnbaserad databastjänst. Sedan lanseringen av den första versionen 2013 har grundarna tagit fram en produkt med 2 000 anslutna bolag, däribland jättar som Länsförsäkringar, Folksam och HSB.

”Arbetet runt hållbarhetsinformation är idag väldigt primitivt hanterat i dokumentform och excelsnurror och är väldigt administrativt tungrott. Samtidigt är det en extremt stor fråga som alltmer kommer upp på ledningsnivå. Tekniken har halkat efter, kanske för att hållbarhetsfrågan har vuxit väldigt snabbt”, säger Frida Emilsson, medgrundare till Worldfavor.

Startupbolaget, som sedan hösten 2014 har varit med i Stings inkubatorprogram, har nu tagit in 4 Mkr från AXSU Ventures och fått in ytterligare 1,3 Mkr i form av EU-finansiering och stöd från statliga Vinnova.

”Vi har planer på att förbereda för en internationell expansion i år. Men först handlar det om att växa genom att utöka teamet och kunna satsa på marknadsföring och försäljning”, säger Frida Emilsson.

 

Tekniken har halkat efter, kanske för att hållbarhetsfrågan har vuxit väldigt snabbt

 

Worldfavor har tajming. Bolaget kan dra nytta av en ny EU-lagstiftning om hållbarhetsredovisning. Startupbolaget hoppas kunna öka sin användarbas bland stora företag till cirka 17 000 inom tre år med internationell expansion.

Läs även: Dansk startup vill sälja gammal mat till Malmöbor

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera