Hoppa till innehållet

Skakiga värderingar hos flera bolag i världens största techfond

Japanska Softbanks teknikinvesteringsfond Vision har hjälpt många startup-bolag att uppnå höga värderingar. Men nu ifrågasätts hur framgångsrika fondens innehav hittills varit, skriver Financial Times.

Softbanks Masayoshi Son, som leder techfonden Vision
Softbanks Masayoshi Son, som leder techfonden VisionFoto: Kiyoshi Ota

På papperet utvecklas fondens innehav som helhet väl, i maj uppgav Vision att dess innehav avkastade 29 procent senaste året. Men kritiker pekar på att det är mycket svårt att verifiera de värderingar Softbank uppger, eftersom så få av innehaven är börsnoterade, skriver tidningen.

Ett av Visions största innehav är kontorsdelningsbolaget Wework, som var tänkt att börsnoteras inom kort men där planerna nu skjutits på framtiden på grund av svagt intresse. Investerare var inte villiga att betala ens i närheten av de 47 miljarder dollar som Wework värderades till i januari. Om en notering trots allt blir av runt årsskiftet väntas värderingen av Wework nu bli mindre än en tredjedel av den tidigare.

Läs även: Storägaren vänder – vill köpa fler aktier vid Weworks notering 

Av de företag Vision Fund investerat i har hittills sex börsnoterats, men bara två av dem handlas i dag ovanför noteringsnivån - hälsovårdsbolaget Guardant Health och bioteknikbolaget 10x Genomics. Aktierna i nättaxitjänsten Uber och chattapptillverkaren Slack har i stället sjunkit under listningskurserna, där Uber handlas 25 procent lägre och Slack hela 36 procent lägre.

Under årets första kvartal redovisade Softbank en värdeökning på nära 4 miljarder dollar som i huvudsak berodde på innehavet i den indiska hotellkedjan Oyo. Värderingen av Oyo fördubblades under kvartalet från 5 till 10 miljarder dollar. Den största investeraren på denna värderingsnivå var dock Oyos grundare Ritesh Agarwal och hans aktieköp finansierades av ett konsortium av japanska banker, som har Softbank som en av sina största kunder.

Frågan är vad som händer med synen på Softbank och Vision Fund om trenden vänder och fonden tvingas till flera nedskrivningar.

”Det var en tidsfråga innan hela värderingsantagandet bakom Softbank och Vision Fund skulle hamna i blåsväder, och jag tror den tiden är nu”, säger en anonym portföljförvaltare till Financial Times.

( Di Digital / Direkt)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera