Hoppa till innehållet

”Skånes Tesla” ville ta in en halv miljard – nu är målet 35 miljoner kronor

Elbilsbolaget Uniti sänker ambitionerna och vill ta in 35 miljoner kronor i en crowdfundingkampanj. Men syftet är inte att säkra finansiering, utan att bredda ägarkretsen inför lanseringen, säger vd:n till Di Digital.

Lewis Horne, som är vd för Uniti, med den nya designen.
Lewis Horne, som är vd för Uniti, med den nya designen.

I mars berättade elbilsbolaget Uniti att de tillsammans med Siemens planerade att bygga en fullt automatiserad fabrik i Skåne för att leverera de första bilarna under 2019.

Då sades bolaget förbereda en större finansieringsrunda på 60 miljoner euro eller motsvarande omkring 570 miljoner kronor från privata och institutionella investerare. Planen var att ta in pengarna i slutet av 2017.

Läs mer: Elbilsfabrik etableras i Skåne – vill ta in en halv miljard

Men nu verkar Uniti ha sänkt ribban rejält. Under fredagen drar de igång en crowdfundingkampanj på 35 miljoner kronor på den egna sajten. Det ska bland annat gå att investera med hjälp av bitcoin.

”Den här rundan handlar inte om pengar. Det vi vill göra nu är att skapa en gräsrotsrörelse innan vi visar upp bilen i slutet av året. Det här handlar om att öppna upp företaget så att det ägs av fler”, säger Unitis vd Lewis Horne till Di Digital.

Han berättar att målet är att skapa ett community, med inspiration från Tesla.

Hur går tankarna kring den större rundan på drygt en halv miljard kronor?

”Vi har fått stora erbjudanden men har valt att bara ta in tillräckligt med pengar för att nå våra mål i år. Det kommer att öka värderingen. Sedan gör vi serie A-rundan nästa år efter att vi har lanserat bilen.”

Sedan april i år har Uniti tagit in omkring 20-30 miljoner kronor från drygt 20 investerare, enligt Lewis Horne.

I början av september visades designen på Unitis bil upp på ett event i Skåne. Men de faktiska bilarna lös med sin frånvaro.

”Vi har fysiska bilar som kör omkring men inga som vi kan visa upp innan lanseringen som är schemalagd till slutet av året", säger Lewis Horne.

Uniti har även planer på att bygga en fabrik i Skåne som ska kunna producera 50 000 modeller. Det kan kosta ungefär 300 till 950 miljoner kronorbenligt Lewis Horne.

”När vi lanserar bilen vet vi om 5 000 eller 50 000 eller 1 miljoner personer vill köpa en Uniti. Så vi gör kostnadsmodelleringen efter detta.”

Enligt Lewis Horne arbetar 60 personer på Uniti, varav merparten är ingenjörer. Bilen går att förbeställa för leverans 2019.

”Vi utvecklar ett fordon som vi kan massproducera. Vi har ett stort distributionspartnerskap som innebär att vi kan nå nästan hela Europa”, säger Lewis Horne. Enligt Sverige-vd:n är denna partner inte verksam i fordonsindustrin.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera