I mars berättade elbilsbolaget Uniti att de tillsammans med Siemens planerade att bygga en fullt automatiserad fabrik i Skåne för att leverera de första bilarna under 2019.
Då sades bolaget förbereda en större finansieringsrunda på 60 miljoner euro eller motsvarande omkring 570 miljoner kronor från privata och institutionella investerare. Planen var att ta in pengarna i slutet av 2017.
Läs mer: Elbilsfabrik etableras i Skåne – vill ta in en halv miljard
Men nu verkar Uniti ha sänkt ribban rejält. Under fredagen drar de igång en crowdfundingkampanj på 35 miljoner kronor på den egna sajten. Det ska bland annat gå att investera med hjälp av bitcoin.
”Den här rundan handlar inte om pengar. Det vi vill göra nu är att skapa en gräsrotsrörelse innan vi visar upp bilen i slutet av året. Det här handlar om att öppna upp företaget så att det ägs av fler”, säger Unitis vd Lewis Horne till Di Digital.
Han berättar att målet är att skapa ett community, med inspiration från Tesla.
Hur går tankarna kring den större rundan på drygt en halv miljard kronor?
”Vi har fått stora erbjudanden men har valt att bara ta in tillräckligt med pengar för att nå våra mål i år. Det kommer att öka värderingen. Sedan gör vi serie A-rundan nästa år efter att vi har lanserat bilen.”
Sedan april i år har Uniti tagit in omkring 20-30 miljoner kronor från drygt 20 investerare, enligt Lewis Horne.
I början av september visades designen på Unitis bil upp på ett event i Skåne. Men de faktiska bilarna lös med sin frånvaro.
”Vi har fysiska bilar som kör omkring men inga som vi kan visa upp innan lanseringen som är schemalagd till slutet av året", säger Lewis Horne.
Uniti har även planer på att bygga en fabrik i Skåne som ska kunna producera 50 000 modeller. Det kan kosta ungefär 300 till 950 miljoner kronorbenligt Lewis Horne.
”När vi lanserar bilen vet vi om 5 000 eller 50 000 eller 1 miljoner personer vill köpa en Uniti. Så vi gör kostnadsmodelleringen efter detta.”
Enligt Lewis Horne arbetar 60 personer på Uniti, varav merparten är ingenjörer. Bilen går att förbeställa för leverans 2019.
”Vi utvecklar ett fordon som vi kan massproducera. Vi har ett stort distributionspartnerskap som innebär att vi kan nå nästan hela Europa”, säger Lewis Horne. Enligt Sverige-vd:n är denna partner inte verksam i fordonsindustrin.