Annons

Skåning bygger internet för logistik – ”som att skicka ett mejl”

”Drönarleveranser är häftigt och användbart till vissa leveranser, exempelvis akuta blodleveranser i svårtillgängliga områden. Men när vi nu kan distribuera minilager, exempelvis i form av en uppkopplad pall, blir drönarkonceptet för snabba leveranser overkill”, tycker Logtrades vd Fredrik Svedberg.
”Drönarleveranser är häftigt och användbart till vissa leveranser, exempelvis akuta blodleveranser i svårtillgängliga områden. Men när vi nu kan distribuera minilager, exempelvis i form av en uppkopplad pall, blir drönarkonceptet för snabba leveranser overkill”, tycker Logtrades vd Fredrik Svedberg. Foto: Miriam Preis
Fredrik Svedbergs Malmöbaserade mjukvarubolag Logtrade är i dag partner till etablerade leveransföretag. Men hans visioner för ett intelligent logistiksystem är mycket större än så och första steget är att ta sig an matsvinn.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/Silicon Valley) Fredrik Svedberg vill ses på Coupa Café i centrala Palo Alto, Kalifornien – ett klassiskt tillhåll för entreprenörer. De senaste veckorna har han strosat runt upp och ner för gatorna i den lilla staden, där bolag som Facebook och Hewlett-Packard har sitt ursprung. Han har ätit på restaurangerna och hängt på den lokala puben för att lära känna techfolket. Och för att pröva sin vision om ett uppkopplat intelligent logistiksystem.

Verksamheten i Logtrade drog Fredrik Svedberg i gång redan 2005, då han och kompanjonen Hans Krantz köpte ut det från Atea. I dag omsätter mjukvarubolaget 35 miljoner kronor, och fungerar som en leveransplaneringsplattform för 3.500 företag som skickar gods med aktörer som Postnord och Bring i Sverige och norra Europa. 

Det finns även andra aktörer som har en liknande verksamhet, som Unifaun i Norden och Norra Europa och Consignor i Norge och Danmark.

Till vardags bor Fredrik Svedberg i Ystad och Logtrade har ett kontor i Västra Hamnen i Malmö. Under det senaste halvåret har han delat sin tid mellan Silicon Valley och Skåne, och har ett affärsutvecklingsteam med en handfull personer på plats i dalen.

”Vi har ett team på runt 35 personer i Sverige och Silicon Valley, men alla är inte heltidsanställda och vi jobbar utifrån gig-ekonomi-modellen”, säger Fredrik Svedberg.

Vi försöker hitta en teknik där alla får samma chans.

Det var 2016 som han började vidareutveckla sin vision för Logtrade. Fredrik Svedberg vill demokratisera leveranser med hjälp av en mobil och en liten etikett med en QR-kod, och skapa ett kretslopp där alla platser kan bli en leveranshubb och alla kan agera leveransföretag. 

Fredrik Svedberg håller i en etikett med en QR-kod som kan sättas på varor som ska levereras.
Fredrik Svedberg håller i en etikett med en QR-kod som kan sättas på varor som ska levereras. Foto: Miriam Olsson Jeffery

Hubbarna kan vara allt från restauranger, gathörn, det lokala kaféet och frisörsalongen och den som levererar kan göra det till fots, lasta in saker i bakluckan eller i en lastbil – beroende på när och var det finns plats. Det innebär att paket och platser måste vara uppkopplade och kommunicera med varandra. Som ett internet för logistik.

”Vi försöker hitta en teknik där alla får samma chans. Att man inte längre ska tjäna mer på att skala i storlek, utan att alla har samma utgångspunkt”, säger han.

Hittills har Logtrade utvecklat möjligheten för alla olika slags transportaktörer att koppla upp sig mot bolagets system. Nästa steg är att koppla upp alla platser och Fredrik Svedberg kallar sin nya logistiklösning för ”kommando och kontroll”.

”Vi blir egentligen bara en teknik som svarar på var paketet ska och systemet publicerar det till olika marknadsplatser. Det är ungefär som ett mejl som skickas”, säger Fredrik Svedberg.

”När tekniken i framtiden finns i luften runt omkring oss kan den här lösningen leva sitt eget liv parallellt”, säger han.

Läs också: Fyra trender som präglar e-handeln 2020

De största motståndarna till nya logistiklösningar för e-handeln är de befintliga leveransbolagen, som Amazon, UPS och Fedex och statligt ägda aktörer som Postnord, DHL, USPS och Bring, menar Fredrik Svedberg. Vilket dock är lite märkligt, tycker han.

”Vi siktar på att lösa det växande problemet med kapacitetsbrist och tror att det vi utvecklar är ett av de få hållbara och ekonomiskt försvarbara alternativen inom det man brukar kalla 'last mile delivery', att ta sig den sista milen fram till dörren. Vi arbetar inte på en lösning mot någon, utan på en lösning där alla kan samverka på ett smart sätt”, säger Fredrik Svedberg.

Han liknar utvecklingen vid att det inte var någon som visste vad man skulle ha pc-datorer till innan spelen Flight Simulator och kalkylprogrammet Lotus 1-2-3 lanserades. Men det var 14 år innan ordbehandling slog igenom.

”Hela it-industrin sa först att internet skulle förstöra allting. Det var ju inte säkert och man undrade vad det skulle användas till. Sedan kom webbläsaren.”

Fredrik Svedberg jämför sin vision för den nya logistiklösningen med filmen Toy Story, där alla saker pratar med varandra. Det första området han vill ta sig an är hållbarhet för livsmedel.

”För att få stringens i det vi håller på med har vi valt att fokusera på det folk bryr sig om, som matsvinn och att inte slösa med jordens resurser. Och alla kan förhålla sig till mat”, säger han.

Logtrade håller just nu på med två parallella pilotprojekt, ett i Silicon Valley och ett i Sverige.

I Silicon Valley gör Logtrade en förstudie kring utvecklingen av en standard för ”internet of logistics”. Med som samarbetspartners är Ericsson inom 5G-nät och sensorer, och IBM inom artificiell intelligens. 

Läs också: Ericsson utmanar Amazon med öppen logistiklösning

Målet med förstudien är att skapa det man kallar ett cirkulärt logistikflöde för att minska matsvinnet hos restauranger, butiker och kaféer. Bönder ska kunna få direktkontakt med restauranger och det handlar om att skapa ett lokalt ekosystem. För projektet har Logtrade fått ett bidrag från innovationsmyndigheten Vinnova på drygt 900 000 kronor. 

”Ett exempel på en av de restauranger vi pratar med är Local Union 271 i Palo Alto, som syns frekvent i tv-serien Silicon Valley och vars hela meny bygger på närodlade råvaror. Bönderna pratar vi med när de är på plats på ‘Farmers Market’ som är stort i Silicon Valley, och förklarar att de med vår teknik kan placera sina produkter på fler platser, till låg kostnad, utan mellanhänder”, säger Fredrik Svedberg.

I Silicon Valley är framtiden delvis redan här, tycker han. Leveranser sker med cyklar, bilar, mopeder och elscootrar i mycket större utsträckning än i Sverige. Även leveransrobotar har en testbädd i Silicon Valley, något som Logtrade också undersöker och har startat ett svenskt projekt för med en Dyno Robotics i Linköping.

Läs också: Så stor är den svenska ekonomin i USA:s techmekka – här är alla bolag

Det andra forskningsprojektet om matsvinn och logistik, som pågår parallellt i Sverige och som Logtrade deltar i, drivs av Chalmers Industriteknik. I det ingår 43 aktörer, däribland Coop, Ica, Postnord, Whywaste och Martin & Servera. 

Under våren 2019 genomfördes en förstudie, också den med finansiering från Vinnova, då man kom fram till att det är svårt att på ett lönsamt sätt rädda överskottsmat från restauranger, butiker och grossister. Innovationsmyndigheten har nu finansierat steg två av projektet, som går under namnet Resvinn, med 5 miljoner kronor och Logtrades roll i det är att tillsammans med de andra teknikaktörerna utveckla plattformen för logistikkedjan. 

Flera riskkapitalbolag är på mig.

Den övriga verksamheten kring projekten finansierar han från överskottet av befintliga intäkter. I juni i år sålde partnern Hans Krantz sina aktier och bolaget ägs till 60 procent av Fredrik Svedberg och de resterande 40 procenten av investmentbolaget LMK Industri.

”Flera riskkapitalbolag är på mig, men vi behöver mer tid för att få fram en plan och just nu vet jag inte vad jag ska göra med dem”, säger Fredrik Svedberg.

När och om hans vision kommer att bli verklighet det vet han inte. Han drar en liknelse med när livsmedelsbutiker med självplock – supermarkets – uppfanns 1915 och att det tog 20 år innan trenden fick fäste. Och han räknar med att stöta på patrull på flera håll, inte bara från transportföretagen. Ska allt kunna säljas och levereras överallt och av alla, så lever butiker också farligt.

”Men den förändringen kommer ju även från andra håll. Ica och gänget kan ju råka ut för något som liknar ”tidningsdöden”, säger Fredrik Svedberg.

Under våren testade Logtrade tillsammans med Weibulls med vänner och Fastighets AB L E Lundberg ett projekt med att sälja planteringsjord obemannat var som helst. Till exempel satte man upp en smart uppkopplad pall – ett koncept som Logtrade tagit fram tillsammans med Ericsson – med jord i parkeringshuset Lyckan i Norrköping. Den som ville köpa en säck scannade av QR-koden för produkten och följde sedan instruktionerna för betalning.
Under våren testade Logtrade tillsammans med Weibulls med vänner och Fastighets AB L E Lundberg ett projekt med att sälja planteringsjord obemannat var som helst. Till exempel satte man upp en smart uppkopplad pall – ett koncept som Logtrade tagit fram tillsammans med Ericsson – med jord i parkeringshuset Lyckan i Norrköping. Den som ville köpa en säck scannade av QR-koden för produkten och följde sedan instruktionerna för betalning. Foto: Logtrade

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer