Första steget mot noteringen drar igång redan nu efter helgerna, genom en emission som ska ge bolaget 15 miljoner kronor. Emissionen sker i form av konvertibler, som sedan ger rabatt att teckna aktier vid själva noteringen då ytterligare 20 miljoner ska tas in.
”En formell värdering på bolaget är inte satt ännu, men vi har gjort emissioner löpande och har hittills tagit in 26,5 miljoner kronor från drygt 350 aktieägare”, säger Staffan Mattson, vd på Plexian och med lång bakgrund i finansbranschen, bland annat som finanschef och affärsutvecklingsansvarig på Ikano Bank.
Noteringen väntas ske på aktiehandelsplatsen Spotlight i april.
Vid emissionerna det senaste halvåret har bolaget värderats till drygt 150 miljoner kronor. Ledningsgruppen och grundaren Sami Sulieman äger dock fortfarande omkring 80 procent av bolaget, enligt Staffan Mattson.
Noteringen, som väntas ske på aktiehandelsplatsen Spotlight i april, blir därför det första mer skarpa testet på vad omvärlden anser att Plexians affärsmodell ska värderas till.
Bolaget har siktat in sig på den allt hetare marknaden för nya finansiella tjänster, som öppnats upp ytterligare efter att EU:s nya direktiv för betalningstjänster (PSD2) fick fullt genomslag i september.
Genom EU-direktivet utmanas traditionella banker och kreditkortsföretag från flera håll av nya betalningsföretag genom att tröskeln sänkts för när bankerna måste släppa ifrån sig information om sina befintliga kunder till konkurrenterna, förutsatt att kunderna gett sitt medgivande.
Bland de mest kända exemplen finns brittiska Revolut, som under fjolåret bedrev en aggressiv marknadsföring i Sverige av sina betalkort med tillhörande rabatterbjudanden. Bland annat har Revolut öppnat för alla studenter att koppla sitt Studentkort till tjänsten.
Läs mer: Bankappen Qapital slår tillbaka: ”Vi är ett miljardbolag”
Nu tar Plexian upp kampen med Revolut och andra liknande aktörer, när Malmöbolaget lanserar sitt betalkort som från mars månad kopplas till gymkedjan Fitness24sevens 300.000 kunder genom att integreras med passerkorten till gymanläggningarna.
Om du betalar med vårt Visa-kort på vårdcentralen är sannolikheten hög att du kommer att gå till ett apotek efteråt.
Plexians affärsidé bygger på att företaget kan rikta individuella erbjudanden till användarna av betalkorten baserat på deras inköp, på liknande sätt som flera stora matkedjor redan gör.
”Genom att vi får tillgång till användarnas transaktionsdata kan vi skapa intelligenta erbjudanden, på samma sätt som Amazon gör. Det vill säga att om du har handlat något borde du också vara intresserad av vissa andra produkter”, säger Staffan Mattson.
Alla får inte samma erbjudande, utan det bygger på användarens tidigare transaktioner som analyseras med hjälp av artificiell intelligens i Plexians system.
”Om du betalar med vårt Visa-kort på vårdcentralen är sannolikheten hög att du kommer att gå till ett apotek efteråt och då kan du få ett rabatterbjudande som är aktuellt där och då. Ett annat exempel är om du köper en resa till en plats som är varm. Då finns sannolikheten att du kommer att behöva badbyxor och solskyddskräm, medan om du köper en vinterresa vill du köpa pjäxor eller skidor och får erbjudanden om det”, säger han.
Den ökade möjligheten till insyn i kundernas betalningar har samtidigt väckt stark kritik på senare tid, bland annat mot betalningsförmedlingsföretaget Klarna som uppges skänka bort sin tjänst till stora e-handlare i utbyte mot information om kunderna utan deras vetskap.
”Vi jobbar inte med persondata i den bemärkelsen att vi lägger någon vikt vid om det är en man eller kvinna, om användaren är ung eller gammal eller bor på glesbygden eller i storstad. Istället fokuserar vi på själva transaktionsbeteendet, att om ett visst kort har gjort en transaktion borde användaren av kortet också vara intresserad av erbjudanden om andra saker. Hela vår lösning bygger på att användaren vill ha relevanta erbjudanden, så vi kommer också att vara tydliga med att det är det vi gör”, säger Staffan Mattson.
För varje köp som genomförs baserat på en rekommendation får Plexian en andel av intäkten, som i sin tur fördelas mellan bolaget och den organisation där användaren är medlem. Dessutom får kortanvändaren återbäring på köpet.
För Fitness24seven, med bas i Lund och 170 träningsanläggningar i Sverige, handlar samarbetet med Plexian om att öka sin konkurrenskraft.
”Vi vill öka värdet på ett medlemskap hos oss, genom att ge möjlighet att börja använda medlemskortet som ett betalkort och samtidigt få tillgång till en massa rabatter”, säger Magnus Frennmark, vd för Fitness24seven.
Läs mer: Rekord för svenska bankutmanaren PFC – växer med 10 000 användare per månad
Utöver anläggningarna i Sverige finns gymkedjan på ytterligare ett 80-tal platser i fem andra länder och har där totalt cirka 150.000 kunder. Beroende på hur satsningen går i Sverige räknar Magnus Frennmark också med att rulla ut det kombinerade betal- och rabattkortet på fler marknader i nästa steg.