Hoppa till innehållet

Skånsk utmanare av storbankerna siktar på notering

Skånska Plexian är den senaste uppstickaren inom finansbranschen att utmana storbankerna med en ny betallösning. Hittills har företaget seglat under radarn, men inom kort planeras en notering parallellt med lanseringen av bolagets tjänst, ett kombinerat betal- och lojalitetskort.

Staffan Mattson är vd för Plexian, ett av de senaste skånska tillskotten bland bolag i finansbranschen. Plexian siktar på en notering av sin aktie i början av april.
Staffan Mattson är vd för Plexian, ett av de senaste skånska tillskotten bland bolag i finansbranschen. Plexian siktar på en notering av sin aktie i början av april.

Första steget mot noteringen drar igång redan nu efter helgerna, genom en emission som ska ge bolaget 15 miljoner kronor. Emissionen sker i form av konvertibler, som sedan ger rabatt att teckna aktier vid själva noteringen då ytterligare 20 miljoner ska tas in.

”En formell värdering på bolaget är inte satt ännu, men vi har gjort emissioner löpande och har hittills tagit in 26,5 miljoner kronor från drygt 350 aktieägare”, säger Staffan Mattson, vd på Plexian och med lång bakgrund i finansbranschen, bland annat som finanschef och affärsutvecklingsansvarig på Ikano Bank.

Noteringen väntas ske på aktiehandelsplatsen Spotlight i april.

Vid emissionerna det senaste halvåret har bolaget värderats till drygt 150 miljoner kronor. Ledningsgruppen och grundaren Sami Sulieman äger dock fortfarande omkring 80 procent av bolaget, enligt Staffan Mattson.

Noteringen, som väntas ske på aktiehandelsplatsen Spotlight i april, blir därför det första mer skarpa testet på vad omvärlden anser att Plexians affärsmodell ska värderas till.

Bolaget har siktat in sig på den allt hetare marknaden för nya finansiella tjänster, som öppnats upp ytterligare efter att EU:s nya direktiv för betalningstjänster (PSD2) fick fullt genomslag i september.

Genom EU-direktivet utmanas traditionella banker och kreditkortsföretag från flera håll av nya betalningsföretag genom att tröskeln sänkts för när bankerna måste släppa ifrån sig information om sina befintliga kunder till konkurrenterna, förutsatt att kunderna gett sitt medgivande.

Bland de mest kända exemplen finns brittiska Revolut, som under fjolåret bedrev en aggressiv marknadsföring i Sverige av sina betalkort med tillhörande rabatterbjudanden. Bland annat har Revolut öppnat för alla studenter att koppla sitt Studentkort till tjänsten.

Läs mer: Bankappen Qapital slår tillbaka: ”Vi är ett miljardbolag”

Nu tar Plexian upp kampen med Revolut och andra liknande aktörer, när Malmöbolaget lanserar sitt betalkort som från mars månad kopplas till gymkedjan Fitness24sevens 300.000 kunder genom att integreras med passerkorten till gymanläggningarna.

Om du betalar med vårt Visa-kort på vårdcentralen är sannolikheten hög att du kommer att gå till ett apotek efteråt.

Plexians affärsidé bygger på att företaget kan rikta individuella erbjudanden till användarna av betalkorten baserat på deras inköp, på liknande sätt som flera stora matkedjor redan gör.

”Genom att vi får tillgång till användarnas transaktionsdata kan vi skapa intelligenta erbjudanden, på samma sätt som Amazon gör. Det vill säga att om du har handlat något borde du också vara intresserad av vissa andra produkter”, säger Staffan Mattson.

Alla får inte samma erbjudande, utan det bygger på användarens tidigare transaktioner som analyseras med hjälp av artificiell intelligens i Plexians system.

”Om du betalar med vårt Visa-kort på vårdcentralen är sannolikheten hög att du kommer att gå till ett apotek efteråt och då kan du få ett rabatterbjudande som är aktuellt där och då. Ett annat exempel är om du köper en resa till en plats som är varm. Då finns sannolikheten att du kommer att behöva badbyxor och solskyddskräm, medan om du köper en vinterresa vill du köpa pjäxor eller skidor och får erbjudanden om det”, säger han.

Den ökade möjligheten till insyn i kundernas betalningar har samtidigt väckt stark kritik på senare tid, bland annat mot betalningsförmedlingsföretaget Klarna som uppges skänka bort sin tjänst till stora e-handlare i utbyte mot information om kunderna utan deras vetskap.

”Vi jobbar inte med persondata i den bemärkelsen att vi lägger någon vikt vid om det är en man eller kvinna, om användaren är ung eller gammal eller bor på glesbygden eller i storstad. Istället fokuserar vi på själva transaktionsbeteendet, att om ett visst kort har gjort en transaktion borde användaren av kortet också vara intresserad av erbjudanden om andra saker. Hela vår lösning bygger på att användaren vill ha relevanta erbjudanden, så vi kommer också att vara tydliga med att det är det vi gör”, säger Staffan Mattson.

För varje köp som genomförs baserat på en rekommendation får Plexian en andel av intäkten, som i sin tur fördelas mellan bolaget och den organisation där användaren är medlem. Dessutom får kortanvändaren återbäring på köpet.

För Fitness24seven, med bas i Lund och 170 träningsanläggningar i Sverige, handlar samarbetet med Plexian om att öka sin konkurrenskraft.

”Vi vill öka värdet på ett medlemskap hos oss, genom att ge möjlighet att börja använda medlemskortet som ett betalkort och samtidigt få tillgång till en massa rabatter”, säger Magnus Frennmark, vd för Fitness24seven.

Läs mer: Rekord för svenska bankutmanaren PFC – växer med 10 000 användare per månad

Utöver anläggningarna i Sverige finns gymkedjan på ytterligare ett 80-tal platser i fem andra länder och har där totalt cirka 150.000 kunder. Beroende på hur satsningen går i Sverige räknar Magnus Frennmark också med att rulla ut det kombinerade betal- och rabattkortet på fler marknader i nästa steg.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera