Annons

Skånska sensorer kopplar ihop fysiska butiker med e-handeln

Thomas Droben, vd och grundare Batmetrics.
Thomas Droben, vd och grundare Batmetrics.
Med sensorer och algoritmer ska varor i fysiska butiker bli lika lätta att spåra som om de funnits i en nätbutik. Nu är Malmöbolaget Batmetrics på väg att stänga en investeringsrunda med kapital från bland annat amerikanska investerare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Med en bakgrund inom detaljhandeln där han arbetat med konceptutveckling och butiksinredning för bland annat Peak Performance ville Thomas Droben hitta bryggan mellan e-handel och fysiska butiker.

Inom e-handel kan handlaren lätt se vilka produkter kunden vandrar mellan och hur många gånger man tittar på en vara innan den hamnar i varukorgen. Thomas Droben menar att personalen i en fysisk butik inte alltid har de förutsättningarna och sällan kan veta om en vara plockas upp av en kund bara för att den till exempel har en viss placering.

”Vi fokuserar på interaktionerna snarare än på kunden. Vi visar vilka produkter kunderna väljer att plocka upp och visa vilka placeringar i butiken som är bra för olika typer av produkter”, säger Thomas Droben.

Vi visar vilka produkter kunderna väljer att plocka upp och visa vilka placeringar i butiken som är bra.

Med hjälp av egenutvecklad mjukvara kan Malmöbolaget Batmetrics spåra hur varor rör sig i en butik. Mjukvaran analyserar data från befintliga RFID-taggar i klisterlappar på kläder. Datan hämtas från sensorer som monteras upp i lokalen.

”Tekniken lämpar sig bäst för varumärken vars butiker har varor som man plockar upp och testar, till exempel kläder, leksaker eller skor. Vi kan ge butiken en bild i realtid av vilka produkter som är mest intressanta, sådant som kan ta flera dagar eller veckor att få fram data på med hjälp av traditionell teknik. Informationen blir ett hjälpmedel för att kunna läsa kunders beteende och snabbt se effekten av eventuella kampanjer."

Batmetrics grundades sommaren 2015 av Thomas Droben och investerarna Marisa Selfa och Niklas Davander. Primärt försöker Batmetrics nå större kunder med hundratals eller tusentals butiker, främst sådana med showrooms och så kallade shop in shops.

”Vi håller på att kundanpassa produkten och har en dialog med ett flertal kunder på global nivå”, säger Thomas Droben utan att vilja gå in på vilka kunder det handlar om.

Batmetrics presenterade nyligen sin produkt på Launch Festival i San Francisco och är på väg att stänga en första investeringsrunda, där man räknar med att ta in ett antal miljoner kronor.

Thomas Droben för diskussioner med såväl svenska om internationella investerare. ”Så fort vi får in pengar så kan vi anställa de utvecklare vi behöver och komma ut på marknaden."

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies