Hoppa till innehållet

Skånska sensorer kopplar ihop fysiska butiker med e-handeln

Med sensorer och algoritmer ska varor i fysiska butiker bli lika lätta att spåra som om de funnits i en nätbutik. Nu är Malmöbolaget Batmetrics på väg att stänga en investeringsrunda med kapital från bland annat amerikanska investerare.

Thomas Droben, vd och grundare Batmetrics.
Thomas Droben, vd och grundare Batmetrics.

Med en bakgrund inom detaljhandeln där han arbetat med konceptutveckling och butiksinredning för bland annat Peak Performance ville Thomas Droben hitta bryggan mellan e-handel och fysiska butiker.

Inom e-handel kan handlaren lätt se vilka produkter kunden vandrar mellan och hur många gånger man tittar på en vara innan den hamnar i varukorgen. Thomas Droben menar att personalen i en fysisk butik inte alltid har de förutsättningarna och sällan kan veta om en vara plockas upp av en kund bara för att den till exempel har en viss placering.

”Vi fokuserar på interaktionerna snarare än på kunden. Vi visar vilka produkter kunderna väljer att plocka upp och visa vilka placeringar i butiken som är bra för olika typer av produkter”, säger Thomas Droben.

Vi visar vilka produkter kunderna väljer att plocka upp och visa vilka placeringar i butiken som är bra.

Med hjälp av egenutvecklad mjukvara kan Malmöbolaget Batmetrics spåra hur varor rör sig i en butik. Mjukvaran analyserar data från befintliga RFID-taggar i klisterlappar på kläder. Datan hämtas från sensorer som monteras upp i lokalen.

”Tekniken lämpar sig bäst för varumärken vars butiker har varor som man plockar upp och testar, till exempel kläder, leksaker eller skor. Vi kan ge butiken en bild i realtid av vilka produkter som är mest intressanta, sådant som kan ta flera dagar eller veckor att få fram data på med hjälp av traditionell teknik. Informationen blir ett hjälpmedel för att kunna läsa kunders beteende och snabbt se effekten av eventuella kampanjer."

Batmetrics grundades sommaren 2015 av Thomas Droben och investerarna Marisa Selfa och Niklas Davander. Primärt försöker Batmetrics nå större kunder med hundratals eller tusentals butiker, främst sådana med showrooms och så kallade shop in shops.

”Vi håller på att kundanpassa produkten och har en dialog med ett flertal kunder på global nivå”, säger Thomas Droben utan att vilja gå in på vilka kunder det handlar om.

Batmetrics presenterade nyligen sin produkt på Launch Festival i San Francisco och är på väg att stänga en första investeringsrunda, där man räknar med att ta in ett antal miljoner kronor.

Thomas Droben för diskussioner med såväl svenska om internationella investerare. ”Så fort vi får in pengar så kan vi anställa de utvecklare vi behöver och komma ut på marknaden."

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera