Hoppa till innehållet

Skånskt AI-bolag startar vårdcentral

Med datadriven vård vill AI-utvecklaren Lytics ge KOL-patienter bättre vård och få sjukvården att spara pengar. Nu startar mjukvarubolaget egen vårdcentral.

Malmöbolaget Lytics använder artificiell intelligens för att göra sjukvården bättre.
Malmöbolaget Lytics använder artificiell intelligens för att göra sjukvården bättre.Foto: Thinkstock

Målet är att korsa traditionell vård med stora mängder data och enkelt uttryckt bygga upp ett datadrivet larmsystem för att upptäcka när en enskild patient behöver vård.

”Om man kan förutsäga när KOL-patienter ska må sämre och sätta in preventiv vård i rätt skede så ger det patienten ett stort värde, samtidigt som det ger samhället en vinst”, säger Martin Rugfelt, styrelseordförande i Lytics.


Mattias Paulsson och Martin Rugfelt, vd respektive styrelseordförande i Lytics. 

Malmöbolaget utvecklar mjukvara inom artificiell intelligens och fokus ligger på sjukvården där man vill kunna förutse sjukhusinläggningar och i förlängningen utforska komplexiteten i systemiska sjukdomar som KOL. Njursjukvård har varit ett tydligt spår för bolaget och KOL-patienter ett annat.

”I dag underlevererar vården när det kommer till KOL-patienter, vars vård är tung och kostsam. Många vårdcentraler har valt att fokusera på mindre sjuka patienter, men vår teknologi kan jämna ut ekvationen så att även den här vården blir lönsam”, säger Martin Rugfelt.

Lytics blev nyligen ackrediterade av Region Skåne och den första vårdcentralen öppnas i Malmö i höst. Främst riktar den sig till KOL-patienter, rökare och astmatiker, men kommer även att ta emot andra patienter. Målet är att starta fler vårdcentraler på andra orter och även erbjuda en virtuell vårdcentral och därigenom ha mellan 50000 och 100000 patienter på tre års sikt. Konceptet går att skala globalt och ju större patientbasen är desto bättre blir systemet på att förutse patienters sjukhusinläggningar och klarlägga sjukdomsförloppet.

”Det här är långt ifrån bara ett svenskt problem. Många utvecklingsländer har en snabbt växande medelklass som kräver mer vård, så marknaden är internationell”, säger Martin Rugfelt.

Med relevant data om patienten och sjukdomen behöver inte den största delen av läkarbesöket handla om att beskriva sjukdomsförloppet.

Datan från respektive patient ska samlas in med hjälp av dynamiska frågeformulär, sensorer och smarta mobiler ute hos patienten.

"Med relevant data om patienten och sjukdomen behöver inte den största delen av läkarbesöket handla om att beskriva sjukdomsförloppet och hur man mår utan fokus kan läggas på att ge patienten stöd i sin sjukdom. Nyckeln är att ge vårdgivaren en så komplett bild av patienten som möjligt”, säger Mattias Paulsson, vd för Lytics.

Satsningen på en vårdcentral finansieras genom en nyemission som ska stängas under försommaren. Lytics ägs av en skara investerare och aktiva i bolaget, bland andra vd Mattias Paulsson och styrelseordföranden Martin Rugfelt. Under förra året gick investerarna Sven Holmgren, Cecilia Hollerup och Staffan Bergqvist in i bolaget.

Läs även: AI-lärare från Malmö ska vässa elevernas matte

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera