Hoppa till innehållet

Skånskt elbilsbolag tar in miljoner via crowdfunding – siktar på lansering 2020

Elbilsbolaget Uniti har tagit in nytt kapital för att fortsätta mot målet att lansera sin model One under nästa år.

Lundabaserade elbilsbolaget Uniti har stängt en ny crowdfunding-runda på strax över 16 miljoner kronor. 

Pengarna ska användas till att fortsätta utveckla bolagets första modell One där målet är att få ut en förproduktionsmodell, som ska kunna testas och köras i riktig miljö, under året i år.

”För ett år sedan gick vi över till att det ska vara en vanlig personbil. Då måste vi ändra den, till exempel måste vi ha en ratt i stället för en joystick och backspeglar måste sitta på en specifik plats”, säger Unitis marknadschef Robin Eriksson.

Läs mer: Stort intresse för Lunda-Tesla – får råd av Koenigsegg

Under förra året flyttade bolaget delar av verksamheten till Silverstone i England för att fortsätta utveckla modellen. 

Enligt Robin Eriksson har bolaget strax över 3 000 förbeställningar, som inte är bindande, på sin första modell. Priset ligger på från 22 000 euro, motsvarande strax under 230 000 kronor. 

”Vi får in cirka 15 beställningar i veckan, utan att arbeta aktivt med försäljning”, säger Robin Eriksson.

Just nu pågår diskussioner med underleverantörer och partnerskap med bolag som kommer bygga bilen för Unitis räkning, inga planer på någon egen fabrik finns alltså för tillfället. Tanken är att kunna leverera de första modellerna till kunder i slutet av 2020.

Uniti har tidigare använt sig av crowdfunding för att få in kapital. Men lika mycket som man får in kapital får man också in ett större engagemang kring bolaget och bilmodellen, menar Robin Eriksson.

”Vi är även engagerade med affärsänglar och VC-bolag, men vi ser det här som en community-engagerande del. Vi vill få in folk runt om i världen som är engagerade, ett effektivt sätt att göra det på är att köra crowdfunding.”

När kommer ni behöva gå till riskkapital för att öka kassan än mer?

”Det är egentligen pågående hela tiden. Vi kommer fortsätta söka pengar fram till att vi börjar generera intäkter.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera