Annons

Skånskt telebolag vinnare på krisen – tror på 20-procentig tillväxt

Telavox vd och grundare Viktor Karlsson.
Telavox vd och grundare Viktor Karlsson. Foto: Daniel Nilsson.
Telavox ser en kraftigt ökad efterfrågan på sina kommunikationstjänster i spåren av coronautbrottet. Bolaget har nu passerat en halv miljard kronor i intäkter – och tror på en tillväxt om minst 20 procent i år. ”Men det är svårt att glädjas fullt ut”, säger vd:n och storägaren Viktor Karlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska teknikbolaget Telavox hjälper andra företag att samla företagsväxel, intern och extern kommunikation i en och samma tjänst. 

Efter utbrottet av coronaviruset över hela världen arbetar allt fler människor hemifrån. Efterfrågan på Telavox tjänster har därefter skjutit i höjden, berättar grundaren och vd:n Viktor Karlsson.

”Våra befintliga kunder använder tjänsterna betydligt mycket mer än vanligt. Mars ser ut att bli vår bästa månad någonsin när det kommer till nyförsäljning. Men det är svårt att glädjas fullt ut med tanke på hur situationen ser ut i övrigt, vi gör allt vi kan för att hjälpa företag att ställa om och bli mer flexibla”, säger han till Di Digital.

Produkten påminner delvis om Slack med en chatt mellan individer och team. Det finns även möjlighet att hålla videokonferenser, likt genom tjänster från teknikjättar som Google och Microsoft.

Ni konkurrerar inte med vilka bolag som helst. Hur har ni lyckats slå er in på den marknaden?

”Våra tjänster har en extremt tajt integration med företagens fasta och mobila telefoni. Det är vår stora konkurrensfördel, som du inte kan få någon annanstans”, säger han.

Viktor Karlsson grundade Telavox 2002 tillsammans med Fredrik Hedberg, som senare skulle starta Tink, ett par år efter att de gått ut gymnasiet i Lund. 

Läs mer: Fick idén i lumpen – nu är Telavox ett miljardbolag 

Under 2019 ökade Telavox sin omsättning med 17 procent till 535 miljoner kronor. 

Bolaget har länge varit lönsamt och i fjol landade vinsten på 63,5 Mkr, enligt ett färskt bokslut som Di Digital har tagit del av.

”Vi lägger väldigt mycket krut på produktutveckling, men även stärkt upp vår marknadsföringsavdelning”, säger Viktor Karlsson, på en fråga om vad som ligger bakom tillväxten.

Hur kommer intäkterna att utvecklas i år?

”Vi räknar nog med att växa ännu snabbare, en tillväxttakt på minst 20 procent är rimlig för 2020. Den underliggande affären är stark, men samtidigt kommer vi så klart påverkas av de utmaningar som våra kunder står inför”, säger han.

Viktor Karlsson stålsätter sig inför att en del kunder riskerar konkurser och kraftiga neddragningar i spåren av coronautbrottet, precis som näringslivet i stort.

”Vår tjänst står för en relativt liten del av deras kostnader, men nu försöker vi vara flexibla med betalningar. En fördel är att våra verktyg ofta är väldigt viktiga i deras verksamheter, så det kanske inte är det avtal man säger upp först”‚ säger Viktor Karlsson.

För egen del gjorde Telavox i fjol sitt första uppköp när den svenska konkurrenten Icentrex slukades. Fler affärer är förmodligen att vänta.

”Integrationen har gått över förväntan. Nu arbetar vi aktivt med att göra fler förvärv. Det är en del av vår tillväxtstrategi, både på befintliga och nya marknader”, säger han.

Hittills har Telavox sålt sin tjänst direkt till kunder i Norden och de har även etablerat en egen verksamhet i Storbritannien.  Men planen är nu att expandera genom sampaketering med internationella teleoperatörer. 

”För tio år sedan ville teleoperatörerna bygga egna streamingtjänster, men sedan insåg de att det är mer effektivt att samarbeta med Netflix och HBO. Nu sker samma sak på vår marknad”, säger Viktor Karlsson.

Skillnaden är att operatörerna får marknadsföra Telavox mjukvarutjänst under sitt eget varumärke. Flera tester pågår just nu i olika delar av världen, ett regelrätt avtal är också tecknat med en mindre Vodafone-operatör.

Läs mer: Telavox till vegetariskt julbord – då hotade kunderna hoppa av 

Ericssons tidigare tillförodnade vd Jan Frykhammar sitter sedan några år tillbaka i Telavox styrelse. Bolaget har i dagsläget runt 275 anställda och siktar på att nyrekrytera trots marknadsoron.

”Vi ska absolut anställa fler och fortsätta satsa, både inom produktutveckling här till huvudkontoret i Malmö och personer inom marknadsföring till våra lokala säljkontor”, säger han.

Företaget värderas till 1,5 miljarder kronor och Viktor Karlsson äger fortfarande 45 procent av aktierna. 

Telavox har aldrig tagit in något riskkapital, men grundaren öppnar för att det kan bli aktuellt under 2021.

”Man kommer bara till en viss punkt med egna medel och lånade pengar. Om vi levererar på våra ambitioner i år vill vi sedan växla upp ytterligare. Då kan det krävas externt kapital”, säger Viktor Karlsson.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer