Hoppa till innehållet

Skattesmällen tynger ner King – betalar in 445 miljoner

Svenska myndigheter har krävt King på drygt en halv miljard kronor. Nu har bolaget, som står bakom succéspelet Candy Crush, börjat betala av skulden. Med en effektiv skattesats på hela 73 procent tynger boten ner resultatet och utdelningen.

Sebastian Knutsson är en av grundarna till mobilspelsuccén King.
Sebastian Knutsson är en av grundarna till mobilspelsuccén King.Foto: Jesper Frisk

Den svenska spelutvecklaren King, som ligger bakom mobilsuccén Candy Crush, noterade ett tufft fjolår. I januari 2017 krävdes koncernens svenska bolag, Midasplayer AB, på 590 miljoner kronor av Skatteverket.

Myndigheten menade att bolaget redovisat för låga intäkter och istället valt att ta ut oproportionerligt mycket av vinsten på lågskatteön Malta. Där finns King-koncernens juridiska ägare till spelkatalogen, it-systemen och användarbasen.

Granskningen gällde pengaflödena inom King-koncernen mellan 2013 och 2015. Enligt Skatteverket borde vinsterna ha delats lika mellan Midasplayer i Sverige och dess brittiska systerbolag Midasplayer.com.

Läs mer: Gömde vinster på Malta – nu åker King på ny skattesmäll 

Det höll King inte med om, men bolaget har nu ändå valt att betala av stora delar av skatteboten, kan Di Digital avslöja. I den färska årsredovisningen för 2017 har Midasplayer bokfört en upptaxering på 445 Mkr.

Skatteverket bekräftar samtidigt för Di Digital att merparten av skulden har betalats in på skattekontot. 

Den effektiva skattesatsen för Candy Crush-skaparna landade därmed på nästan 73 procent under 2017, att jämföra med knappt 20 procent året innan. Det tyngde kraftigt ner det svenska koncernbolagets vinst, som föll till 230 Mkr från 795 Mkr på sista raden.

King köptes ut från börsen i USA av spelutvecklaren Activision Blizzard för 50 miljarder kronor i slutet på 2015. Affären gjorde fyra av Kings fem grundare till miljardärer.

Hittills har det svenska bolaget varit en kassako för amerikanska Activision Blizzard. Speljätten har hämtat hem hela vinsten från Midasplayer i form av utdelningar på 1,7 miljarder och 795 Mkr under de senaste två åren. I år kan de således förvänta sig en minskad utdelning som landar på 230 Mkr, orsakat av skatteboten, om de står fast vid samma princip.

Hela King-koncernen noterade en omsättning på två miljarder dollar, drygt 18 miljarder kronor, under 2017. Resultatet före skatt landade på 700 miljoner dollar eller 6,4 miljarder kronor, enligt Activision Blizzards årsredovisning.

Di Digital har sökt King för en kommentar. Bolaget avböjer dock att svara på frågor utan hänvisar till årsredovisningen.

Läs mer: King-miljardärernas nya fond backar psykologiapp 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera