Hoppa till innehållet

Skatteverket ökar jakten på kryptohandlare

Skatteverket startade förra året hundratals utredningar mot personer som handlat med kryptovalutor. Men myndigheten tror bara det är en bråkdel och skärper därför kontrollen kring kryptovalutor men även influerare.

Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket.
Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket.

Antalet personer som redovisade handel i kryptovalutor ökade stort under förra året. 

”3000 personer redovisade kryptohandel i sin deklaration i sin 2018. Det var en tiodubbling jämfört med inkomstdeklarationen 2017. De här personerna deklarerade en omsättning på cirka 2,5 miljarder kronor”, säger Henrik Kisterud, kontrollsamordnare på Skatteverket. 

Di Digital har tidigare rapporterat bland annat om fallet med Linus Dunkers som har fått en skattesmäll på 4,1 miljoner kronor efter hans bitcoinhandel.

Läs mer: Bitcoinhandlare åker på rejäl skattesmäll 

Även om antalet personer som har tagit upp kryptohandel i sin deklaration har ökat så är det enligt Henrik Kisterud mångdubbelt fler som inte har gjort det. Genom att hämta information från olika handelsplatser kan de se att det är många som undgår att betala skatt för sin handel. 

”De uppgifter vi har fått in där indikerar att det är ytterligare tiotusentals personer som på ett eller annat sätt handlar med kryptovalutor. Vi förväntar oss att det kommer vara betydligt fler som redovisar sin handel i årets deklaration”, säger Henrik Kisterud. 

Under 2018 startade Skatteverket runt 400 utredningar gällande handel i kryptovalutor. Där kunde de se många oredovisade inkomster, det handlade bland annat om för lite underlag om anskaffningskostnaderna av valutan. I några enskilda fall har Skatteverket dessutom ansett att handeln som har bedrivits varit en form av växlingsverksamhet och att man då uppfyller kriterierna för näringsverksamhet. 

”Det finns en del som säger att det är krångligt att redovisa eller att man kanske inte har underlagen sparade. Det kan även vara besvärligt att få ut bra underlag från marknadsplatserna. Vi hoppas på att branschen kommer göra det enklare att få tillgång till bra underlag”, säger Henrik Kisterud till Di.

Läs mer: Man sålde bitcoin svart – upptaxeras med 10 miljoner 

Värdet på kryptovalutorna minskade under 2018. Detta gör att Skatteverket förväntar sig en hel del redovisade förluster på deklarationerna i år, och här finns det en del att tänka på enligt Henrik Kisterud. 

”Förlusterna är inte fullt ut avdragsgilla och ska kvoteras till 70 procent. För att man ska kunna göra avdrag för förluster ska man kunna styrka både köp- och försäljningsunderlag. Anskaffningskostnaden får inte beräknas i den så kallade schablonmetoden med 20 procent”, säger han. 

En annan nyhet som Skatteverket presenterade är att de kommer att öka bevakningen av influerare och hur de skattar för de prylar som de kan få ta emot i marknadsföringssyfte. De beskriver marknadsföringen genom influerare som en växande bransch och de har upptäckt att det är många som inte betalar skatt på rätt sätt. 

”Vi har under 2018 fått in fler frågor om vad som egentligen gäller och hur saker ska redovisas. Vi har sett att det finns en okunskap, speciellt bland företag som ger ut produkter och tjänster till ett lite större värde”, säger Henrik Kisterud. 

Skatteverket fokuserar inte på de allra största personligheterna, då de oftast bedriver verksamhet i egna bolag. Istället handlar det om mindre influerare som ska skatta på A-sedeln. Här har nämligen även företagen skyldigheten att betala sociala avgifter, oavsett om det gäller kontant betalning eller i form av produkter eller tjänster. 

”Vår syn här är att det här är en form av ersättning för utfört arbete på samma sätt som man får en kontant ersättning. Då är det skattepliktigt och ingen skillnad mot om man fått kontant ersättning. Det är en viktig fråga för branschen och de måste anpassa sina arbetssätt så att det blir rätt från början. Detta är extra viktigt när många av dem jobbar med väldigt unga personer”, säger Henrik Kisterud. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera