Hoppa till innehållet

Skatteverket slår till mot Uber – drog in 102 miljoner på ett år

Under 2015 körde Uber Pops förare in runt 102 miljoner kronor i Sverige, kan Di Digital avslöja. Nu har bolaget bakom den kontroversiella taxitjänsten krävts på mångmiljonbelopp av Skatteverket.

Skatteverket kräver Uber på miljoner i obetalda arbetsgivaravgifter.
Skatteverket kräver Uber på miljoner i obetalda arbetsgivaravgifter.Foto: Seth Wenig och Christine Olsson.

Skatteverket kräver det amerikanska taxibolaget Uber på 16,8 miljoner kronor i obetalda arbetsgivaravgifter och skattetillägg.

Utredningen gäller Ubers kontroversiella budgettjänst Uber Pop som lanserades i Sverige under hösten 2014 men lades ner i maj 2016, efter att den olagligförklarats.

Tjänsten fick stor uppmärksamhet efter att privatpersoner bedrev yrkestrafik utan giltig legitimation under Ubers flagg. Fler än 80 förare har dömts i tingsrätten för att i praktiken ha kört svarttaxi.

Skatteverket har nu kommit fram till att Uber Pop-förare körde in belopp på totalt 101,9 miljoner kronor i Sverige under 2015, det enda hela år som tjänsten var i drift, enligt handlingar som Di Digital tagit del av. 

Uber tog 20 procent av priset på resorna som sin förtjänst. Men samtidigt har det nederländska koncernbolaget Rasier Operations, som slöt avtalen med förarna för Ubers räkning, inte betalat några sociala avgifter i Sverige. 

Skatteverket menar dock att Rasier Operations och Uber i vissa delar går att likställa med en arbetsgivare, enligt ett beslut som fattades i slutet på juni i år.

”Pengarna från kunderna har gått direkt till Uber, sedan har bolaget i princip betalat ut en veckolön till förarna som vilken annan arbetsgivare som helst”, säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket.

Myndigheten grundar bland annat sin bedömning på att Uber utfärdat kvitton till kunderna, haft förutbestämda maxpriser för resorna och att appens betygsystem kan begränsa antalet körningar för en förare om denne har låga rekommendationer.

Uber motsätter sig Skatteverkets bedömning att bolaget haft ett arbetsgivaransvar för förarna. I stället menar bolaget att de enbart tillhandahållit en teknisk plattform och varit betalningsförmedlare för Uber Pop, som marknadsfördes som en samåkningstjänst.

Ändå valde Uber att inte överklaga beslutet. Både Skatteverket och Uber bekräftar att skulden på 16,8 Mkr har betalats av i sin helhet under sommaren 2018.

“Skatteverkets beslut rör en tjänst vi stängde ner för mer än två år sedan. Vi vill avsluta detta kapitel och fokusera på våra taxilicensierade Uber X-tjänster som vi tillhandahåller i Sverige i dag”, säger Uber genom presskontakten Bodil Sidén.

Skatteverket har tidigare granskat de privatpersoner som körde för Uber Pops räkning och kommit fram till att över 700 förare inte redovisade intäkterna som inkomst av tjänst. Tillsammans har de upptaxerats med över 14 miljoner kronor, enligt statistik från 2017.

Susanna Bengtsson är Skatteverkets samordnare för arbetet med taxibranschen. 

”Vi verkar för att det ska vara en konkurrens på lika villkor på taximarknaden. Det ska vara en schysst miljö för alla de taxiföretag som gör rätt för sig. I och med att Uber själva har lagt ner Uber Pop i Sverige och vi nu fattat detta beslut är frågan avslutad”, säger Susanna Bengtsson.

Läs mer: Polisutredningen mot Uber Pop ligger på is 

Det pågår dock alltjämt en polisutredning där åklagare försöker bringa klarhet i bolagets ansvar för de dömda Uber Pop-förarna. Utredningen har dock mer eller mindre stått still sedan 2017 då polisen, enligt Di Digitals uppgifter, haft svårt att kartlägga hur pengarna flyttats mellan kunder, förare och olika bolag inom Uber-koncernen.

Numera driver Uber enbart en taxitjänst med legitimerade förare. Den har 190 000 aktiva användare och över anslutna 1 500 förare i Sverige. Bolaget menar att var femte Stockholmare har provat tjänsten, som även finns i Göteborg, Malmö, Uppsala och Lund med planer på lanseringar i fler städer inom en snar framtid.

Men i relation till antalet kunder betalar Uber en förhållandevis låg bolagsskatt i Sverige, knappt 1,2 miljoner kronor under 2017, genom sitt dotterbolag Uber Sweden. Siffrorna ger dock inte hela bilden av Ubers verksamhet i Sverige. Betalningarna från svenska taxikunder går i stället fortfarande till något av Ubers bolag utomlands.

Läs mer: Så mycket skatt betalar Uber i Sverige 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera