Skatteverket kräver det amerikanska taxibolaget Uber på 16,8 miljoner kronor i obetalda arbetsgivaravgifter och skattetillägg.
Utredningen gäller Ubers kontroversiella budgettjänst Uber Pop som lanserades i Sverige under hösten 2014 men lades ner i maj 2016, efter att den olagligförklarats.
Tjänsten fick stor uppmärksamhet efter att privatpersoner bedrev yrkestrafik utan giltig legitimation under Ubers flagg. Fler än 80 förare har dömts i tingsrätten för att i praktiken ha kört svarttaxi.
Skatteverket har nu kommit fram till att Uber Pop-förare körde in belopp på totalt 101,9 miljoner kronor i Sverige under 2015, det enda hela år som tjänsten var i drift, enligt handlingar som Di Digital tagit del av.
Uber tog 20 procent av priset på resorna som sin förtjänst. Men samtidigt har det nederländska koncernbolaget Rasier Operations, som slöt avtalen med förarna för Ubers räkning, inte betalat några sociala avgifter i Sverige.
Skatteverket menar dock att Rasier Operations och Uber i vissa delar går att likställa med en arbetsgivare, enligt ett beslut som fattades i slutet på juni i år.
”Pengarna från kunderna har gått direkt till Uber, sedan har bolaget i princip betalat ut en veckolön till förarna som vilken annan arbetsgivare som helst”, säger Yngve Gripple, rättslig expert på Skatteverket.
Myndigheten grundar bland annat sin bedömning på att Uber utfärdat kvitton till kunderna, haft förutbestämda maxpriser för resorna och att appens betygsystem kan begränsa antalet körningar för en förare om denne har låga rekommendationer.
Uber motsätter sig Skatteverkets bedömning att bolaget haft ett arbetsgivaransvar för förarna. I stället menar bolaget att de enbart tillhandahållit en teknisk plattform och varit betalningsförmedlare för Uber Pop, som marknadsfördes som en samåkningstjänst.
Ändå valde Uber att inte överklaga beslutet. Både Skatteverket och Uber bekräftar att skulden på 16,8 Mkr har betalats av i sin helhet under sommaren 2018.
“Skatteverkets beslut rör en tjänst vi stängde ner för mer än två år sedan. Vi vill avsluta detta kapitel och fokusera på våra taxilicensierade Uber X-tjänster som vi tillhandahåller i Sverige i dag”, säger Uber genom presskontakten Bodil Sidén.
Skatteverket har tidigare granskat de privatpersoner som körde för Uber Pops räkning och kommit fram till att över 700 förare inte redovisade intäkterna som inkomst av tjänst. Tillsammans har de upptaxerats med över 14 miljoner kronor, enligt statistik från 2017.
Susanna Bengtsson är Skatteverkets samordnare för arbetet med taxibranschen.
”Vi verkar för att det ska vara en konkurrens på lika villkor på taximarknaden. Det ska vara en schysst miljö för alla de taxiföretag som gör rätt för sig. I och med att Uber själva har lagt ner Uber Pop i Sverige och vi nu fattat detta beslut är frågan avslutad”, säger Susanna Bengtsson.
Läs mer: Polisutredningen mot Uber Pop ligger på is
Det pågår dock alltjämt en polisutredning där åklagare försöker bringa klarhet i bolagets ansvar för de dömda Uber Pop-förarna. Utredningen har dock mer eller mindre stått still sedan 2017 då polisen, enligt Di Digitals uppgifter, haft svårt att kartlägga hur pengarna flyttats mellan kunder, förare och olika bolag inom Uber-koncernen.
Numera driver Uber enbart en taxitjänst med legitimerade förare. Den har 190 000 aktiva användare och över anslutna 1 500 förare i Sverige. Bolaget menar att var femte Stockholmare har provat tjänsten, som även finns i Göteborg, Malmö, Uppsala och Lund med planer på lanseringar i fler städer inom en snar framtid.
Men i relation till antalet kunder betalar Uber en förhållandevis låg bolagsskatt i Sverige, knappt 1,2 miljoner kronor under 2017, genom sitt dotterbolag Uber Sweden. Siffrorna ger dock inte hela bilden av Ubers verksamhet i Sverige. Betalningarna från svenska taxikunder går i stället fortfarande till något av Ubers bolag utomlands.