Fotoboksbolaget Once Upon tar in 16 nya miljoner i en runda som ska få bolaget att fortsätta växa.
Once Upons app gör det möjligt för användare att skapa fotoböcker av mobilens kameraalbum för de som vill ha sina foton i klassisk, fysisk, form. Detta kan användarna göra tillsammans i ett gemensamt projekt.
”Vi vill att folk som har varit på en resa, möhippa eller kanske ett bröllop ska få chansen att skapa något fint tillsammans med minnen från upplevelsen. Med vår funktion behöver man inte längre skicka bilder mellan varandra utan alla bidrar med sina egna bilder och redigerar uppslag live direkt i boken”, säger Once Upons vd Lina Andersson i en kommentar.
Leder rundan gör Spintop Ventures.
”Bolaget har mycket starka nyckeltal som gör att det går att skala försäljningen effektivt. Samtidigt lägger teamet enormt stort fokus på att bygga användarupplevelsen. De har lyckats skapa en elegant och innovativ produkt som är enkel att använda”, säger Sami Niemi, partner på Spintop Ventures i en kommentar.
Förutom Spintop Ventures går även Partnerinvest Norr och Treac Innovation med i rundan. En rad tidigare ägare skjuter också till kapital.
”Spintop Ventures och existerande ägare tror väldigt mycket på det vi gör och går nu in med det här kapitalet för expansion”, säger Lina Andersson.
Once Upon, som grundades så sent som 2016, var ett av bolagen som var med i Di Digitals Startup Tour under 2018. Bolaget medverkade i deltävlingen i Luleå.
I september går Health Tech Pitch Day av stapeln för tredje året i rad. Health Tech Pitch Day är ett unikt samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där de mest innovativa healthtech-bolagen, makthavarna och investerarna möts för att sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.
Är ditt bolag det hetaste inom health tech just nu? Anmäl dig till vår pitchtävling nu!