Hoppa till innehållet

Skellefteåbolaget tar in 16 miljoner – storsatsar på fotoböcker

Norrlandsbaserade Once Upon tar foton från mobilen tillbaka in i traditionella fotoalbum. Nu tar bolaget in nytt kapital för att fortsätta tillväxtresan.

Teamet på Once Upon.
Teamet på Once Upon.Foto: Patrick Degerman

Fotoboksbolaget Once Upon tar in 16 nya miljoner i en runda som ska få bolaget att fortsätta växa.

Once Upons app gör det möjligt för användare att skapa fotoböcker av mobilens kameraalbum för de som vill ha sina foton i klassisk, fysisk, form. Detta kan användarna göra tillsammans i ett gemensamt projekt.

”Vi vill att folk som har varit på en resa, möhippa eller kanske ett bröllop ska få chansen att skapa något fint tillsammans med minnen från upplevelsen. Med vår funktion behöver man inte längre skicka bilder mellan varandra utan alla bidrar med sina egna bilder och redigerar uppslag live direkt i boken”, säger Once Upons vd Lina Andersson i en kommentar.

Once Upons vd Lina Andersson.
Once Upons vd Lina Andersson.Foto: Magnus Lindqvist.

Leder rundan gör Spintop Ventures. 

”Bolaget har mycket starka nyckeltal som gör att det går att skala försäljningen effektivt. Samtidigt lägger teamet enormt stort fokus på att bygga användarupplevelsen. De har lyckats skapa en elegant och innovativ produkt som är enkel att använda”, säger Sami Niemi, partner på Spintop Ventures i en kommentar.

Förutom Spintop Ventures går även Partnerinvest Norr och Treac Innovation med i rundan. En rad tidigare ägare skjuter också till kapital.

”Spintop Ventures och existerande ägare tror väldigt mycket på det vi gör och går nu in med det här kapitalet för expansion”, säger Lina Andersson.

Once Upon, som grundades så sent som 2016, var ett av bolagen som var med i Di Digitals Startup Tour under 2018. Bolaget medverkade i deltävlingen i Luleå.

I september går Health Tech Pitch Day av stapeln för tredje året i rad. Health Tech Pitch Day är ett unikt samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital Hälsa där de mest innovativa healthtech-bolagen, makthavarna och investerarna möts för att sätta ljus på nya digitala lösningar inom vården.  

Är ditt bolag det hetaste inom health tech just nu? Anmäl dig till vår pitchtävling nu!

Läs mer: Anmäl dig nu till Health Tech Pitch Day 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera