Hoppa till innehållet

Skidkungen Jon Olssons hyr- och säljtjänst fyller på kassan

Skidåkaren Jon Olssons marknadsplats Yaytrade fyller på kassan med 8 miljoner kronor. Till hösten ska bolaget lansera en helt ny företagsaffär och till sin hjälp har man tagit techveteranen Johan Hernmarck. ”Jag tror inte på Blocket och Tradera i längden”, säger han.

Delägarna Janni Déler och Jon Olsson tillsammans med Yaytrades vd och medgrundare David Knape.
Delägarna Janni Déler och Jon Olsson tillsammans med Yaytrades vd och medgrundare David Knape.Foto: Press.

När marknadsplatsen Yaytrade (NTL) lanserades i november 2017 kraschade sajten efter 15 minuter. Med delägare som skidåkaren Jon Olsson och hans fästmö Janni Déler, som bägge blivit populära livsstilsprofiler på Instagram, tycks intresset ha varit stort från kunderna redan från början.

Sedan dess har Yaytrade haft hundratusentals besökare från över 160 olika länder, enligt bolaget självt. Marknadsplatsen kombinerar köp, sälj, byten och uthyrning.

”Det sker mycket bakom kulisserna på utvecklingssidan. Vi har också lagt upp en tydlig plan för hur vi ska skala upp bolaget utomlands”, säger vd:n och medgrundaren David Knape.

Läs mer: Skidåkaren Jon Olssons hyr- och säljsajt kraschade 15 minuter efter start 

Före lanseringen tog bolaget in cirka 4 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Oscaria Capital och flera privata investerare, däribland tidigare nämnde Jon Olsson, vilket Di Digital då kunde rapportera

Under våren 2018 har bolaget fyllt på kassan med ytterligare 8 Mkr, kan Di Digital berätta. En av de nya investerarna är techveteranen Johan Hernmarck som också tar över ordförandeklubban i Yaytrades styrelse. 

”Yayrade är en ny typ av plattform som ligger helt i linje med den framväxande delningsekonomin. Då måste det finnas fler funktioner än bara köp och sälj”, säger Johan Hernmarck.

Än så länge kan bara konsumenter göra affärer sinsemellan på plattformen. Men till hösten ska även företag kunna annonsera genom Yaytrade, via egna konton.

”Vi håller just nu på att binda upp ett stort antal aktörer till vårt kommande företagskoncept”, säger David Knape.

Johan Hernmarck ser stor potential i det nya affärsområdet.

”Det är en spännande intäktsmodell som tillåter små affärsidkare att sälja och marknadsföra sina produkter och tjänster under eget varumärke. Det finns ju hundratusentals småföretag som inte mäktar med att bygga sin egen e-handelsplattform”, säger han.

Johan Hernmarck är själv långt ifrån någon nykomling inom sektorn. Han var till exempel en av auktionssajten Traderas största ägare när bolaget förvärvades av Ebay 2006. Han är dessutom storägare i Stina Ehrenswärds hajpade it-säkerhetsbolag Yubico.

”Plattformar som samlar olika vertikaler är på stark frammarsch. Jag tror inte på Blocket och Tradera i längden, de är för specifika och sitter fast i sina stora strukturer inom köp och sälj respektive auktioner. Ibland måste man göra något helt nytt redan från början, vilket Yaytrade nu gör”, säger Johan Hernmarck. 

Läs mer: Hennes techbolag Yubico omsätter en halv miljard 

Andra nya investerare i Yaytrade är finansmannen Carl Palmstierna (NTL), som till exempel backat budappen Urb-it och bränslecellsbolaget MyFC, samt William Rosén.

”Utöver det har mer eller mindre samtliga befintliga investerare försvarat sina positioner eller utökat sitt ägande i Yaytrade. Det tycker vi är väldigt glädjande och visar att ägarbasen tror på den utveckling vi har”, säger vd:n David Knape.

David Knape berättar samtidigt att bolaget siktar på att ta in ytterligare kapital under 2018 och att diskussioner just nu förs med både institutionella och industriella investerare.

Läs mer: Skidkungen om baksidan med Youtube-livet: ”Folk har campat utanför vårt hem” 

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera