En av fjolårets största kontroverser kring Spotify (NTL) gällde inte hur mycket pengar artister som Taylor Swift kunde räkna hem. I stället handlade det om att bolaget hade börjat strössla sina mest populära spellistor med låtar från artister som inte tillhörde traditionella skivbolag.
En anonym artist som aliaset ”Milo Stavos” har därmed kunnat få drygt en miljon lyssningar per månad via spellistor som ”Piano in the Background” och ”Music for Concentration”.
Trenden har rört upp känslor hos den etablerade musikindustrin, som i och med utvecklingen förlorar Spotify-intäkter. Representanter för skivbolagen anser att musiken kommer från ”fejkartister”.
Nu kan Di Digital avslöja att lyssningen på bakgrundsmusik med billigare licenser har ökat kraftigt på Spotify på senare tid.
De oetablerade artisterna som tillhör det svenska bolaget Epidemic Sound (NTL) har tidigare fått omkring 20 miljoner lyssningar per månad. I början av året hade den siffran stigit till över 100 miljoner lyssningar per månad, enligt en källa med insyn.
Att Epidemic Sounds lyssning rusat på Spotify bekräftas av tre av varandra oberoende källor med insyn i antingen Spotify eller Epidemic Sound.
Spotifys spellistor blir allt mer populära
Musiken används ofta i stämningsbaserade spellistor och bidrar till att höja den bruttomarginal som anses viktig för att Spotify ska nå lönsamhet.
”Den här typen av musik distribueras vanligtvis via spellistor, och spellistor blir allt mer populära. Det finns också ett starkt incitament för Spotify att förbättra sina marginaler”, säger Mark Mulligan, musikindustrianalytiker på brittiska Midia Research.
Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat”
Klart är att Spotifys marginaler är på väg upp. I fjol behöll Spotify 22 procent av alla sina intäkter, en ökning mot 16 procent 2016. Spotifys del av kakan ser ut att öka även i år då bolaget väntar sig en bruttomarginal på mellan 23 och 25 procent, enligt en färsk prognos. Resten går till skivbolag, artister och låtskrivare.
De förbättrade marginalerna kan främst förklaras av Spotifys nya licensavtal med skivbolagen. Men den allt större användningen av billigare musik som inte kommer från de stora skivbolagen bidrar också.
”Det är en solklar strategi för att få upp marginalen”‚ säger en av Di Digitals källor.
Taktiken är kontroversiell. Skivbolagsjättarna Warner, Universal och Sony har alla egna kataloger med bakgrundsmusik som konkurrerar med Epidemic Sound.
”Spelningar från Epidemic Sound växer i samma takt som andra kataloger på Spotify, till följd av att vår användarbas ökar, den är för närvarande på 157 miljoner användare över hela världen”, skriver Spotifys talesperson Sofie Grant i ett sms.
Hon avböjer att kommentera huruvida den övriga lyssningen även den har femfaldigats.
”Det vi kan bekräfta är att när vår användarbas växer ökar spelningar på plattformen.”
Spotify vill få större makt över vilken musik som når lyssnarna. Målet är att ”kontrollera efterfrågan”, uppgav Daniel Ek nyligen när han presenterade bolaget för aktiemarknaden i New York.
Spotify programmerar 31 procent av all lyssning på plattformen via sina spellistor och rekommendationstjänster som ”Discover Weekly” och ”Release Radar”. För två år sedan var samma siffra 20 procent, enligt musiktjänstens prospekt.
Urvalet sätts ihop av musikredaktörer som enligt bolaget aldrig mottar pengar eller andra tjänster i utbyte mot utrymme på en viss spellista. Samtidigt har det framkommit uppgifter om att det förekommer mutor på plattformen.
”Alla vill in på de där listorna”, säger en av Di Digitals källor.
Fotnot: Di Digital sökte Epidemic Sound någon timme efter publicering.
Läs mer: Epidemic Sound går över miljarden – då passar grundarna på att sälja