Hoppa till innehållet

Skivbolagen avskyr ”fejkartister” – nu rusar lyssningen på Spotify

Bakgrundsmusik med billigare licenser gör stora framsteg på Spotify, avslöjar Di Digital. Statistiken späs på genom populära spellistor. ”Spotify har ett starkt incitament att förbättra sina marginaler”, säger analytikern Mark Mulligan.

Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensen Brilliant Minds 2017.
Daniel Ek, Spotifys vd, under konferensen Brilliant Minds 2017.Foto: Amanda Lindgren

En av fjolårets största kontroverser kring Spotify (NTL) gällde inte hur mycket pengar artister som Taylor Swift kunde räkna hem. I stället handlade det om att bolaget hade börjat strössla sina mest populära spellistor med låtar från artister som inte tillhörde traditionella skivbolag.

En anonym artist som aliaset ”Milo Stavos” har därmed kunnat få drygt en miljon lyssningar per månad via spellistor som ”Piano in the Background” och ”Music for Concentration”.

Trenden har rört upp känslor hos den etablerade musikindustrin, som i och med utvecklingen förlorar Spotify-intäkter. Representanter för skivbolagen anser att musiken kommer från ”fejkartister”.

Nu kan Di Digital avslöja att lyssningen på bakgrundsmusik med billigare licenser har ökat kraftigt på Spotify på senare tid.

De oetablerade artisterna som tillhör det svenska bolaget Epidemic Sound (NTL) har tidigare fått omkring 20 miljoner lyssningar per månad. I början av året hade den siffran stigit till över 100 miljoner lyssningar per månad, enligt en källa med insyn.

Att Epidemic Sounds lyssning rusat på Spotify bekräftas av tre av varandra oberoende källor med insyn i antingen Spotify eller Epidemic Sound.

Spotifys spellistor blir allt mer populära

Musiken används ofta i stämningsbaserade spellistor och bidrar till att höja den bruttomarginal som anses viktig för att Spotify ska nå lönsamhet.

”Den här typen av musik distribueras vanligtvis via spellistor, och spellistor blir allt mer populära. Det finns också ett starkt incitament för Spotify att förbättra sina marginaler”, säger Mark Mulligan, musikindustrianalytiker på brittiska Midia Research.

Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat” 

Klart är att Spotifys marginaler är på väg upp. I fjol behöll Spotify 22 procent av alla sina intäkter, en ökning mot 16 procent 2016. Spotifys del av kakan ser ut att öka även i år då bolaget väntar sig en bruttomarginal på mellan 23 och 25 procent, enligt en färsk prognos. Resten går till skivbolag, artister och låtskrivare. 

De förbättrade marginalerna kan främst förklaras av Spotifys nya licensavtal med skivbolagen. Men den allt större användningen av billigare musik som inte kommer från de stora skivbolagen bidrar också.

”Det är en solklar strategi för att få upp marginalen”‚ säger en av Di Digitals källor.

Taktiken är kontroversiell. Skivbolagsjättarna Warner, Universal och Sony har alla egna kataloger med bakgrundsmusik som konkurrerar med Epidemic Sound.

”Spelningar från Epidemic Sound växer i samma takt som andra kataloger på Spotify, till följd av att vår användarbas ökar, den är för närvarande på 157 miljoner användare över hela världen”, skriver Spotifys talesperson Sofie Grant i ett sms.

Hon avböjer att kommentera huruvida den övriga lyssningen även den har femfaldigats.

”Det vi kan bekräfta är att när vår användarbas växer ökar spelningar på plattformen.”

Spotify vill få större makt över vilken musik som når lyssnarna. Målet är att ”kontrollera efterfrågan”, uppgav Daniel Ek nyligen när han presenterade bolaget för aktiemarknaden i New York.

Spotify programmerar 31 procent av all lyssning på plattformen via sina spellistor och rekommendationstjänster som ”Discover Weekly” och ”Release Radar”. För två år sedan var samma siffra 20 procent, enligt musiktjänstens prospekt.

Urvalet sätts ihop av musikredaktörer som enligt bolaget aldrig mottar pengar eller andra tjänster i utbyte mot utrymme på en viss spellista. Samtidigt har det framkommit uppgifter om att det förekommer mutor på plattformen.

”Alla vill in på de där listorna”, säger en av Di Digitals källor.

Fotnot: Di Digital sökte Epidemic Sound någon timme efter publicering.

Läs mer: Epidemic Sound går över miljarden – då passar grundarna på att sälja 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera