Annons

Skivjättarna: Spotify har förändrat maktbalansen i musikbranschen

Warner Musics Maria Westergaard och Sony Musics Ellen Kvarby är på plats på SXSW.
Warner Musics Maria Westergaard och Sony Musics Ellen Kvarby är på plats på SXSW. Foto: Jesper Frisk
På SXSW samlas artister, skivbolag och streamingbolag. Men med digitaliseringen har skivjättarnas makt minskat. ”Demokratiseringen tvingar oss att bli bättre”, säger Ellen Kvarby, kreativ chef på Sony Music i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Om skivbolagen och streamingtjänster som Spotify tidigare haft en sämre relation har skivjättarna i dag ett gott öga till dem. Pengar kan ha den effekten. Under 2014 tjänade skivbolagen sammanlagt 2,2 miljarder dollar på strömmad musik och intäkterna ökar.

Världens tredje största skivbolag, Warner Music, uppgav i slutet av 2015 att bolagets intäkter för strömmad musik har gått om intäkterna för nedladdad musik för första året någonsin. I Sverige är andelen ännu högre. Enligt statistik från IFPI stod strömmad musik för över 80 procent av all musikförsäljning under 2015.

”Onekligen är det en oerhört viktig inkomst för skivbolagen. Om man tittar på trender så är det väldigt många, speciellt unga, som föredrar streaming framför nedladdningar”, säger Maria Westergaard, streamingchef på Warner Music i Sverige.

Streamingtjänster som Spotify, men även plattformar som Soundcloud, har gjort det möjligt för artister att sprida sin musik utan kontrakt med ett skivbolag. Den makten som skivjättarna tidigare hade har urholkats i och med de nya möjligheterna för musiker.

Onekligen är det en oerhört viktig inkomst för skivbolagen

”Maktbalansen har absolut ändrats. Men det grymma med digitaliseringen är att det har skett en demokratisering av musik. Nu finns det en möjlighet för alla att ladda upp sin egen musik på exempelvis Spotify. Det som skivbolagen måste göra nu är att hjälpa artisterna att nå igenom bruset”, säger Ellen Kvarby, kreativ chef och artistansvarig på Sony Music i Sverige.

Enligt både Ellen Kvarby och Maria Westergaard betyder inte de ökade möjligheterna för enskilda artister att skivbolagens dagar är räknade, utan snarare ökar behovet för dem att tillgodose artisternas behov.

”Skivbolag med mycket kapital har möjligheten att hjälpa artisterna genom att ge dem möjligheten att säga upp sig från sina jobb för att helt fokusera på sitt skapande och musiken. De kan också underlätta med de tråkiga produktfrågorna, pr och genom att göra fantastiska sociala mediekampanjer”, säger Maria Westergaard och fortsätter:

”Skivbolag kommer nog kunna finnas kvar under många år. Vi måste bara bli bra inom nya områden så att vi kan hjälpa artisterna ytterligare.”

Det skivbolagen måste göra nu är att hjälpa artisterna att nå igenom bruset

Många artister har rasat mot exempelvis Spotify för att ta för lite betalt för musiken. Men enligt en rapport från Ernst & Young från 2015 tar skivbolagen närmare tre fjärdedelar av den totala ersättningen till musiker och upphovsrättsinnehavare. Skivbolagen har därmed hamnat i en situation där de, snarare än streamingbolagen, behöver visa artisterna det positiva med den nya affärsmodellen.

”Det känns som det var rätt länge sedan som svenska artister klagade på betalningsmodellen. Det var innan man förstod det långsiktiga i den. Förut fick man kanske en lite större klumpsumma. Nu tar det lite längre tid men till slut kommer man upp i samma nivåer”, säger Maria Westergaard.

Läs även: Warner bjuder popstjärnorna på en bit av Spotify-kakan

Ett sätt att ge artisterna en bättre inblick i betalningsmodellen är, enligt Sony, att öka transparensen. Med en app, som togs fram av ett team på Sony Music i Sverige, kan artisterna se hur mycket de tjänar och få en analys kring lyssnandet och sina intäkter från strömmad musik. Appen testas nu i Sverige för att senare lanseras globalt.

”Transparens är jätteviktigt och nu kan artisterna ta del av sin ekonomi och även väldigt mycket bra data, från till exempel Spotify och sociala medier, så att man kan få en ögonblicksbild i ens artistkarriär”, säger Ellen Kvarby.

Läs även: Kommentar: Spotify, Pandora, Tidal, Soundcloud – vem köper vem?


Det här är SXSW

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och "de kreativa industrierna".
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen. Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW.
  • Di Digital bevakar årets festival på plats i Austin. Här hittar du alla våra artiklar och intervjuer därifrån.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies