Hoppa till innehållet

Efter skivjättens stämning i Indien – Spotify slår tillbaka

Spotifys efterlängtade lansering i Indien ser ut att försenas ytterligare. Nu stämmer skivbolagsjätten Warner Music bolaget i ett ärende om förlagsrättigheter i miljardnationen. Men den svenska streamingjätten slår tillbaka mot anklagelserna med full kraft.

Spotifys vd Daniel Ek har försökt ta sig in på den indiska marknaden i många år.
Spotifys vd Daniel Ek har försökt ta sig in på den indiska marknaden i många år.Foto: TT/Bloomberg/Di

Spotifys lansering i Indien fortsätter att pendla mellan hopp och förtvivlan. 

I mitten av januari stod då klart att man tecknat ett avtal med T-Series, som är ett av miljardnationens största film och musikbolag. Partnerskapet försäkrar ett stort utbud av kommersiell Hindi- och Bollywood-musik. Bolagets ambition var då, enligt uppgift, att lansera i miljardnationen den 31 januari. Men lanseringen uppges ha skjutits upp i sista stund, enligt källor till tidningen Variety. 

Läs mer: Spotify skjuter på Indien-lansering 

Nu har ännu ett illavarslande tecken dykt upp på horisonten. Warner Music Group stämmer den svenska streamingjätten. Det rapporterar bland andra Bloomberg och Music Business Worldwide

Warner är det tredje största skivbolaget i världen, efter Universal Music och Sony Music. Skivbolaget är även känt som Spotifys tuffaste motpart vid förhandlingsbordet.

”Efter månader av förhandlingar har Spotify plötsligt ändrat inriktning och felaktigt hävdat att de har en lagstadgad licens för våra låtskrivares förlagsrättigheter i Indien. Vi hade inget val än att be en indisk domstol om ett förbud för att förhindra detta”, säger en talesperson för Warner Music i ett uttalande.

Parterna har inte skrivit på ett avtal om distribution i Indien. Skivbolagsjätten hävdar därför att Spotify nu försöker runda skivbolaget genom att använda en tvångslicensiering avsedd för radiostationer, som ger kanaler en lagstadgad rätt att spela låtar från Warner i Indien, med eller utan deras tillåtelse.

”Det är vårt mål att hitta en lösning som fungerar för alla parter. Vi hoppas att detta bara är ett mindre hinder i utvidgningen av vårt långa och framgångsrika globala partnerskap”, säger Warners talesperson.

Medan Spotify och Warner har svårt att enas uppges man redan vara överens med Sony och Universal. Återigen är det alltså Warner som håller ut in i det sista.

Efter attacken har Spotify valt att slå tillbaka mot anklagelserna. Det svenska streamingbolaget hävdar att det snarare är Warner som har backat från en tidigare överenskommelse.

”Warner Music Groups skadliga beteende skadar många andra artister, skivbolag och förlag och förhindrar Spotify från att konkurrera på marknaden. Det gav oss inget annat val än att ansöka om en tvångslicensiering”, säger en talesperson på Spotify.

Tvångslicenseringen innebär att Spotify kommer att betala Warner och deras rättighetsinnehavare en ersättning som ligger i linje med konkurrenternas.

”På så sätt säkerställer vi att alla inblandade gynnas av den nya publiken och de stora intäkter som den indiska marknaden kommer att ge. Vi fortsätter att se över våra alternativ i det här skedet”, säger Spotifys talesperson vidare. 

Läs mer: Spotify köper poddbolag för miljarder

Warners förlagsrättigheter förvaltas av Warner/Chappell, med klienter som Jay Z och Katy Perry, samt låtskrivare som står bakom artister som Ariana Grande och Maroon 5.

Även i Indien, där lokal musikkultur dominerar, skulle Spotify har svårt att konkurrera utan dessa artister och låtar. 

Warner Music och de andra stora skivbolagen blev delägare i Spotify tidigt i bolagets historia. I augusti 2018 sålde Warner dock av hela sitt innehav i streamingtjänsten till ett marknadsvärde som motsvarade 4,5 miljarder kronor.

Cirka 150 miljoner indier lyssnar redan på musik genom olika streamingtjänster. Marknaden växer och Spotify kraftsamlar för en lansering. Om Spotify förhandlar om att lansera i Indien utan Warner skulle det inte vara första gången något liknande sker.

Indiens befolkning uppgår till 1,4 miljarder människor och landet spås gå om Kina som världens folkrikaste land 2022.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera