Hoppa till innehållet

Skivjätten Warner storsäljer i Spotify

Warner Music Group har sålt aktier i Spotify för motsvarande 3,5 miljarder kronor. En del av vinsten ska gå till skivbolagets artister. ”Försäljningen har inget att göra med vår syn på Spotifys framtid”, säger vd:n Steve Cooper.

Daniel Ek, Spotifys vd, på scen i New York.
Daniel Ek, Spotifys vd, på scen i New York.Foto: Press

Det framgår av skivjättens senaste kvartalsrapport, som på måndagen lämnades in till amerikanska finansinspektionen. Warner avser att dela med sig av "en del” av vinsten med sina artister, något skivjätten tidigare aviserat.

Warner blir därmed det andra stora skivbolaget att göra sig av med aktier i streamingtjänsten. Sedan tidigare har det stått klart att Sony sålt aktier i Spotify för nära 7 miljarder kronor, något Di Digital har rapporterat om tidigare.

Det var nya licensavtal med skivbolagen som banade vägen för Spotifys börsnotering i april.

Warners försäljning ska ha skett i slutet av april eller början av maj. Posten ska ha motsvarat omkring 75 procent av skivbolagets innehav.

”Försäljningen har inget att göra med vår syn på Spotifys framtid. Vi är enormt optimistiska kring tillväxten av prenumererad streaming, vi vet att den bara har börjat leva upp till sin potential att skala upp globalt”‚ säger Warner Musics vd Steve Cooper på måndagen, enligt Music Business Worldwide.

”Vi förväntar oss fullt ut att Spotify fortsätter att spela en stor roll i den tillväxten.”

Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat” 

Aktieaffären ger Warner cirka 300 miljoner dollar i vinst före skatt, uppger skivbolaget till amerikanska SEC.

Spotifys aktiekurs steg något i måndagens förhandel. På fredagen stängde Spotify-aktien på drygt 154 dollar, vilket gav ett marknadsvärde om 27,5 miljarder dollar.

Texten uppdateras.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera