Hoppa till innehållet

Skolan som gör dig till kodare på tre månader

Utvecklare är en bristvara på många håll. I USA startar allt fler intensivkurser för folk som vill lära sig hacka kod. Di Digital besöker Hack Reactor i San Francisco, som har kallats ”ett Harvard för programmerare”.

Teamet som jobbar på programmeringsskolan Hack Reactor.
Teamet som jobbar på programmeringsskolan Hack Reactor.

(Di Digial/Silicon Valley) Går det att bli programmerare på tre månader? En utbildning som på universitetet tar tre-fyra år. Ja, i USA finns det i alla fall en rad så kallade coding bootcamps, läger för kodare, som spottar ur sig utvecklare var tolfte vecka. 

”Hack Reactors fyra grundare, alla ingenjörer, tror passionerat på att resultbaserad utbildning är den enda riktiga modellen för utbildning”, säger Caroline Esmurdoc, som är vd och rektor på Hack Reactor, en av de mer kända kraschkurserna i programmering. 

Trenden med bootcamps har pågått i några år och andra exempel på skolor är Hackbright Academy, Dev Bootcamp och Tradecraft. Totala antalet studenter som gick igenom programmeringskurser under 2015 förväntades vara över 16 000, enligt utbildningssajten Course Report. Vilket är mer än dubbelt så många jämfört med under 2014. 

Det råder febril verksamhet på Hack Reactor när Di Digital hälsar på. Skolan håller till på två våningar i en kontorsbyggnad i centrala San Francisco. På varje våningsplan sitter 80 personer och två tolvveckorsprogram pågår parallellt. De så kallade juniorerna, de som går första veckorna på programmet, jobbar två och två. Seniorerna sitter i större grupper och i mitten av lokalen har mentorerna, som hjälper studenterna, ett långbord.

“Det är jätteviktigt att de lär sig att jobba i team. Det är vad techindustrin vill ha”, säger Caroline Esmurdoc.

Hack Reactor

Hack Reactors vd och rektor Caroline Esmurdoc går runt på ett av Hack Reactors våningsplan. Här sitter 80 studenter och lär sig att programmera.

Hack Reactor har gott rykte och får hundratals ansökningar varje månad. Sedan starten 2012 har över 1 000 utvecklare tagit examen härifrån. De flesta studenterna är mellan 25 och 35 år och i snitt 15 procent är kvinnor.

”Vi ser till att du får ett jobb och hjälper dig också att söka ett. Efterfrågan av kvalificerade ingenjörer är långt större än vad universiteten producerar”, säger Caroline Esmurdoc.

Hon hävdar att 99 procent av Hack Reactors studenter får jobb efter utbildningen. Den kostar dock en rejäl slant - 17 780 dollar, motsvarande nära 150 000 kronor. Men det finns en stor motivationskraft, förutom ett jobb, och det är lönen. En utvecklare i Silicon Valley kan tjäna från 100 000 dollar om året, motsvarande 840 000 svenska kronor. 

Under rundvandringen på Hack Reactor möter vi en av skolans fyra grundare, Shawn Drost, i en av lokalerna. Han sitter och jobbar med initiativ i ett flyktingläger, som Hack Reactor bidrar till. När vi säger att artikeln är till en svensk tidning, säger Shawn Drost att han har sneglat på Sverige. 

”Det verkar dock som att det är svårt att ta betalt för utbildning där, i och med att universiteten är gratis”, säger han.

Än så länge har ingen svensk gått igenom Hack Reactor, men man har haft ett antal studenter från Europa, bland annat från Danmark och England.

Gloria Ma, Hack Reactor

Gloria Ma är student på Hack Reactor. Hon har en examen från Yale, men tyckte inte att hon lärde sig hur det funkar att jobba som utvecklare i praktiken.

Vi träffar Gloria Ma, från Bay Area, som är inne på sin sjunde vecka i utbildningen. Hon har en dataingenjörsexamen från Yale i bagaget, men kände sig inte färdig för att jobba som utvecklare.

“Utbildningen på Yale var väldigt akademisk och handlade inte om att bygga saker”, säger hon.

Därför sökte hon sig till Hack Reactor, men kom inte in första gången. Antagningen sker i två steg, genom ett intagningsprov och en intervju. Till skillnad från många av de andra programmeringsutbildningarna kräver Hack Reactor förkunskaper. Skolan erbjuder olika kurser via sin sajt och alla som sen lyckas komma in måste gå en förberedande kurs.

“Det har varit tuffa perioder under utbildningen, men jag har bra stöd från mina medstudenter och skolan. Jag kunde inte vara mer nöjd”, säger Gloria Ma.

Dagarna på Hack Reactor är långa. Studenterna är här från 9 på morgonen till 20 på kvällen, och det är ofta kvällsaktiviteter efter det. Gloria Ma håller just nu på med sitt examensarbete, som ska bli en app där man kan se till vilka ställen människor med olika specifika intressen går. Det kan till exempel handla om vilket kafé ett fan av ett visst lag brukar hänga.

“Alla grupperna i mitt program skriver kod i andra språk än det Hack Reactor har lärt ut”, säger Gloria Ma.

Hon, liksom andra studenter vi pratar med, beskriver det som att Hack Reactor går ut på att lära sig att lära. Att lära sig programmera oavsett språk, även om det är javascript på skolan, och att jobba i grupp med allt vad det innebär av kompromisser och problemlösning.

Gloria Mas mål efter utbildningen är att jobba kvar i tre månader som mentor. Sedan att få ett jobb på ett etablerat techbolag i Silicon Valley.

Hack Reactor går ut på att lära sig att lära.

En som snabbt fick jobb efter Hack Reactor är Joshua Newman. Han är utvecklare på Banjo i San Francisco, ett bolag som i realtid tar reda på vad som händer i världen genom att spåra digital signaler i olika sociala medier.

Joshua Newman är från England och pluggade på Irland när han fick nys om utbildningen genom en kompis. Han förberedde sig i tre-fyra månader innan han sökte och säger att det var svårt att komma in, men han lyckades på första försöket.

“Jag var bra på att skriva kod för mig själv, men hade ingen erfarenhet av att jobba i team”, säger han, i en intervju på telefon.

Hans mål är att jobba med artificiell intelligens och maskininlärning, och nu har han en position i teamet som håller på med dataanalys på Banjo.

“Jag hade förväntat mig att få göra supportjobb första året, men istället driver jag egna projekt och skriver egna produktionssystem”, säger Joshua Newman.

Han har jobbat på Banjo i åtta månader och säger att alla i hans klass har fått jobb som utvecklare eller startat något eget. 

“Jag är en aspierande entreprenör och det är fantastisk att ha ett så stort nätverk från skolan”, säger Joshua Newman.

En annan student från Hack Reactor som inte har kommit lika långt i jobbsökandet är Anna Rogers från England. Hon gick ut i början av januari i år och jobbar visserligen, men tillfälligt och än så länge inte som utvecklare. Men det har bara gått ett par månader och hon väntar på ett arbetsvisum för att kunna söka jobb på allvar.

“Det här är en dörröppnare in till en ny karriär”, säger Anna Rogers.


Fakta om programmeringsskolor i USA:

  • 66 procent av dem som har gått igenom intensivkurser i programmering har jobb som utvecklare. 
  • Snittdeltagaren är 31 år, har 7,6 års arbetslivserfarenhet, en kandidatexamen och har aldrig jobbat som programmerare tidigare.
  • I snitt är 36 procent av kursdeltagarna kvinnor, jämför med  jämfört med 14,1 procent på dataingenjörsprogrammen på universitetet. 

Källa: Course Report 2015

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera