Hoppa till innehållet

Här är skolorna som surfar på startupvågen

Samtidigt som startupbolag stöper om hela branscher växer det fram utbildningsbolag som säljer kurser som ska ge digital spetskompetens. Två av dem har i år tagit klivet över Atlanten.

Dora Streiffert, vd på Trigger Stockholm, Anand Chopra-McGowan, Europachef på General Assembly och Svetlana Knyazeva, chef för företagsförsäljning på General Assembly. SingularityU Denmarks medgrundare Laila Pawlak.
Dora Streiffert, vd på Trigger Stockholm, Anand Chopra-McGowan, Europachef på General Assembly och Svetlana Knyazeva, chef för företagsförsäljning på General Assembly. SingularityU Denmarks medgrundare Laila Pawlak.Foto: General Assembly/Singularity U Denmark. Kollage

Investeringarna till startupbolag i Sverige slår rekord. Förra året gick omkring 15 miljarder kronor till snabbväxande digitala bolag. Arbetsmarknaden påverkas givetvis när ekonomin ställs om. Nästan var tionde Stockholmare jobbar i IT-sektorn och programmerare uppges vara det vanligaste yrket i staden. 

I USA har ett flertal utbildningsföretag vuxit fram det senaste decenniet som riktar in sig på att erbjuda digital yrkeskunskap. Ett av dem, General Assembly, har tagt in 800 miljoner kronor i riskkapital.  

Läs mer: 10 av Sveriges hetaste edtechbolag just nu 

 Den amerikan som är sugen på att byta karriär kan till exempel gå på en bootcamp i programmeringspråket Ruby on Rails i några veckor och förhoppningsvis lära sig tillräckligt för att bli anställningsbar. 

 Målgruppen för de här bolagen är även storbolag som vill injicera startupkunskap i personalstyrkan. General Assembly har bland annat Visa, Spotify och New York Times i kundlistan. 

Även i Sverige finns det alternativ för de som vill skaffa den sortens digitala kunskaper som efterfrågas bland startupbolag. 

Skolor som Berghs har börjat erbjuda kurser i gränssnittsdesign, digital kommunikation och sociala medier. Ett annat exempel är yrkeshögskolan Hyper Island som undervisar studenterna i bland annat digital media och digital strategi. 

Läs mer: Svenska edtechbolag märker ökad efterfrågan: ”Solklar tillväxt” 

Dessutom har två amerikanska utbildningsbolag lockats över Atlanten till Norden sedan årsskiftet: General Assembly och Singularity University. 

Här är några av skolorna som surfar på startupvågen:


General Assembly

Finns i: Ett 20-tal städer runtom i världen, däribland Stockholm och Oslo. 

Utbildningsföretaget har sedan starten i New York 2011 tagit in 800 miljoner kronor och har verksamhet i ett 20-tal städer världen över. 

I utbudet finns kortare och längre kurser i bland annat programmering, dataanalys, gränssnittsdesign och digital marknadsföring. 

Snart drar de första kurserna igång i Stockholm och Oslo i samarbete med PR- och utvecklingsbyrån Trigger. 

Värdet i kurserna finns i att de är väldigt yrkesinriktade, sade Europa-chefen Anand Chopra-McGowan till Di Digital i samband med Norden-lanseringen. "Vi behandlar läroplanen som en mjukvara och uppdaterar den nästan varje månad."

Läs mer: General Assembly intar Sverige – ska utbilda storbolagen i tech 

 

Singularity University 

Finns i: Kalifornien, USA, Nederländerna och Danmark 

Singularity University är en tankesmedja, skola och inkubator som öppnade 2008 i Nasas forskningspark i Kalifornien. Erbjuder kurser i bland annat digitalisering och robotisering. 

I våras slog Singularity University upp portarna i Köpenhamn varifrån hela Skandinavien ska täckas. 

"Innovationsteam från storföretag kan sitta hos oss. Där riktar vi oss till företag som vet att det är svårt att genomdriva förändringar i deras bransch. Då kan de ha en avdelning med 3-20 personer som jobbar nära startups för att ta med sig kunskap hem till sina företag”, sade Singularity U Denmarks medgrundare Laila Pawlak till Di Digital i samband med Köpenhamnslanseringen. 

Läs mer: Hon tar Silicon Valleys hetaste skola till Skandinavien 

 

Startup Institute 

Finns i: Boston, USA, Belgien och Armenien 

Startup Institute grundades 2012 och expanderade snabbt från basen i New York och Boston i USA till Chicago, Berlin och London. Men bolaget, som tagit in omkring 40 miljoner kronor i riskkapital, fick sommaren 2016 lägga ned flera av kontoren på grund av resursbrist. 

Men hösten 2017 gör Startup Institute ett nytt försök att expandera. Den här gången sker det i Belgien och i Armenien, i samarbete med Microsoft. Mjukvarujätten ska betala för att licensiera Startup Institutes träningsprogram i länderna. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera