Hoppa till innehållet

Skövdes get-simulator gjorde global succé – nu säljs bolaget för 317 miljoner

Coffee Stain Studios är mest kända för sin knasiga spelsuccé Goat Simulator – som dragit in över 400 miljoner kronor i intäkter. Nu köps startupen upp av spelmagnaten Lars Wingefors börsjätte THQ Nordic. 

Anton Westbergh, medgrundare och vd på Coffee Stain Studios.
Anton Westbergh, medgrundare och vd på Coffee Stain Studios.Foto: Nicke Johansson.

Spelutvecklaren Coffee Stain Studios grundades 2010 i Skövde. Titeln Goat Simulator blev en stor global succé vid lanseringen fyra år senare och spelet har dragit in mer än 400 miljoner kronor i försäljningsintäkter. 

Det finns en tydlig humoristisk avsikt med spelet, som bland annat fick draghjälp av Felix "Pewdiepie" Kjellberg när han visade upp det för sina prenumeranter på Youtube. Goat Simulator ger spelaren fria tyglar att ränna runt som en get i ett bostadsområde och ställa till med otyg. Än i dag har spelet 87 procent i betyg på den globala plattformen Steam. 

Nu köps Coffee Stain upp av Lars Wingefors börsnoterade spelkoncern THQ Nordic. Köpesumman uppgår inledningsvis till 317 miljoner kronor.

”Coffee Stain kommer att bli ett tredje ben på THQ eftersom de har en annan profil. De är lite yngre, mer digitala, skapar nya varumärken och har varit väldigt lönsamma. Vi ser en kraftig tillväxt i deras affär kommande år”, säger Lars Wingefors till Di.

Prislappen kan dock stiga kraftigt om bolagets framtida titlar presterar tillräckligt bra på marknaden. Om vissa projekt genomförs inom 36 månader kan THQ-aktier värda uppemot 405 Mkr delas ut till Coffee Stains ägare. Det är dock oklart vilka milstolpar som behöver uppfyllas.

I det fall Coffee Stain når ett rörelseresultat på en halv miljard, nära tio gånger mer än nuvarande nivåer, före slutet på 2023 tillkommer en aktiebonus på ytterligare 130 Mkr.

Läs mer: Succéutvecklaren Coffee Stain kopplar greppet om spelkollegan Lavapotion 

Di Digital har förgäves sökt Coffee Stains medgrundare och vd Anton Westbergh för en intervju efter uppköpet.

Goat Simulator har varit en seglivad kassako – eller kassaget – för bolaget. Under de första nio månaderna i år omsatte Coffee Stain 86 Mkr. Med en mycket stark vinstmarginal i ryggen landade det justerade resultatet före skatt på 53 Mkr.

”Vi trodde aldrig att det skulle bli en så långlivad grej”, har Anton Westbergh tidigare sagt till Di Digital.

Under 2019 planerar Coffee Stain att släppa sin nya titel Satisfactory. Enligt Anton Westbergh har bolaget jobbat med spelet i två år och det är studions största projekt någonsin. Bedömningen är att Coffee Stain kommer att nå en omsättning på 200 till 250 Mkr nästa år, enligt THQ, med en prognostiserad vinst före skatt på 100 till 150 Mkr.

Majoriteten av grundarna till bolaget, som var nio studenter från spelutvecklingslinjen vid högskolan i Skövde, kommer att jobba kvar efter uppköpet. Coffee Stain har såvitt Di Digital förstår inte tagit in några större externa ägare under resans gång. Men redan före mångmiljonförsäljningen till THQ har upphovsmännen kunnat plocka ut stora utdelningar från Coffee Stain för att börja investera i andra bolag i spelsektorn.

Läs mer: Succéstudions grundare plockar ut 125 miljoner – ska investera i nya spelbolag 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera