Annons

Skräp-appen Tiptapp fyller på kassan och testar i London

Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander, medgrundare av Tiptapp.
Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander, medgrundare av Tiptapp. Foto: Pressbild
Återvinnings-appen Tiptapp tar in nya miljoner när GP Bullhound ansluter sig till den redan namnstarka ägarlistan. Nu står en internationell expansion inför dörren, med tester i London.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tjänsten Tiptapp är ett slags Uber för bortforsling av skräp. I deras app kan användare lägga ut till exempel bråte, återvinningssopor och svårsålda prylar för upphämtning. Användaren bestämmer själv vad denne vill betala för servicen och på andra sidan finns upphämtare, andra privatpersoner, som kan nappa på de olika uppdragen.

Sedan tidigare har bolaget i två såddrundor plockat in runt 30 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Nu adderas ännu en namnstark aktör i form av riskkapitalbolaget GP Bullhound som investerar 10 Mkr i Tiptapp. Man köper både redan existerande och nyemitterade aktier i boalget.

”Vi har följt bolaget under några års tid. Det är en unik tjänst som rider på vågen av delningsekonomin. Det är ett format för framtiden. I takt med att fler får kännedom om Tiptapp är vi övertygade om att deras marknadsplats och försäljningsvolym kommer att öka i omfattning”, säger Robert Ahldin, partner på GP Bullhound, till Di Digital.

Nu utmanar vi budbolag, tjänstebolag och flyttfirmor

Tiptapp grundades under senhösten 2015 av it-entreprenörerna Anders Lövbrand, Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander. 

Alltsedan dess har bolaget lagt mycket kraft vid att etablera tjänsten på allvar i Stockholmsområdet, även om den också går att använda i andra svenska städer.

”Tjänsten bygger ju på att få ett momentum och matcha utbudet med efterfrågan. Därför har vi lagt hela vår marknadsföringsbudget på Stockholm. Vi vill nå en kritisk massa av användare här och bevisa oss på vår hemmamarknad”, säger Tim Bjelkstam, medgrundare och vd på Tiptapp, till Di Digital.

Läs mer: Investerarna: ”Sverige halkar efter inom e-handel av tjänster” 

Tim Bjelkstam beskriver bolagets tillväxt i Stockholm som stark och appen har för tillfället laddats ner 100 000 gånger i regionen. Varje månad genomförs det "ett par tusen transaktioner" genom Tiptapp i huvudstaden, enligt vd:n.

Vi kommer att behöva bygga upp en stor volymaffär för att Tiptapp ska bli ett lönsamt bolag

Numera kan hämtarna i Tiptapps app också agera bud mellan två adresser eller hjälpa till med hemleverans av möbler från butiker, vid sidan av återvinningen. 

”Det var användarnas behov som nästan tvingade in det här i appen. Vi ser stora affärsmöjligheter i att kunna lösa fler logistiska bekymmer för hushållen. Nu utmanar vi till viss del budbolag, tjänstebolag och flyttfirmor”, säger Tim Bjelkstam.

Läs mer: Avito-grundarna investerar i app som tar hand om ditt skräp 

Samtidigt har Tiptapp redan börjat smygstarta en internationell expansion. För tillfället pågår småskaliga tester av appen i London, Storbritannien, och planen är att sjösätta liknande projekt i fler europeiska storstäder under 2018.

”Sverige i sig kommer aldrig att räcka för att motivera affären och vår satsning. Vi kommer att behöva bygga upp en stor volymaffär för att Tiptapp ska bli ett lönsamt bolag. I Stockholm behöver vi nå en tio gånger så stor volym av transaktioner som nu för att enbart denna marknad ska bli lönsam”, säger Tim Bjelkstam.

Än så länge är intäkterna blygsamma för bolaget, som tar 10 procent av priset som sin ersättning vid varje transaktion i appen.

”Det kommer att dröja några år innan vi kan visa upp skrytsamma siffror på intäktssidan. Lönsamhetsmålet kommer vi medvetet att skjuta ännu längre fram i tiden, eftersom att våra resurser behöver gå till att växa på fler marknader”, säger Tim Bjelkstam. 

Läs mer: Skräpbolaget Tiptapp tar in 20 miljoner 

Robert Ahldin understryker att GP Bullhound kommer ha tålamod med sin investering. Tidigare har riskkapitalbolaget investerat i svenska techbolag som Avito, Klarna, Leo Vegas, Mathem och inte minst Spotify.

”Tiptapp är fortfarande ett relativt litet bolag och vi räknar med att det kommer att ta många år att bygga. Men vi tror väldigt mycket på grundarna, och bolaget har redan en imponerande och snabb tillväxt. Om Tiptapp fortsätter på inslagen väg så lär vi vilja investera mer kapital efterhand”, säger Robert Ahldin.

Redan under senhösten 2018 kan det bli aktuellt med en större a-runda för Tiptapps del. Då siktar man på att plocka in omkring 50 till 100 Mkr i ytterligare riskkapital, uppger Tim Bjelkstam.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies