Annons

Skräpbolaget Tiptapp tar in 20 miljoner

Tiptapps grundarteam från vänster: Fredric Rylander, David Höök, Anders Lövbrand och Tim Bjelkstam.
Tiptapps grundarteam från vänster: Fredric Rylander, David Höök, Anders Lövbrand och Tim Bjelkstam. Foto: pressbild.
Tiptapp hämtar upp allt skräp du har hemma för att du ska slippa åker till återvinningen. Nu fyller Stockholmsbolaget på kassan med ytterligare 20 miljoner kronor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För ett år sedan tog Tiptapp (NTL) in 10 miljoner kronor av bland annat Avito-grundarna Jonas Nordlander (NTL) och Filip Engelbert (NTL) samt vd:n för Vostok New Ventures, Per Brillioth. Nu plockar bolaget in ytterligare 20 Mkr, enligt Bolagsverkets dokument som Breakit har tagit del av. 

Av uppgifterna framgår det inte vilka som investerar men att befintliga ägare har fått möjligheten att utöka sitt ägande. 

Tiptapp är resultatet av en idé som knäcktes av vännerna och it-entreprenörerna Anders Lövbrand, Tim Bjelkstam, David Höök och Fredric Rylander under senhösten 2015. Grundarna såg ett behov av en handelstjänst som kapitaliserar på varor som människor ”vill bli av med”.

Läs även: Avito-grundarna investerar i app som tar hand om ditt skräp 

Sedan dess har de fått flera tusen användare. Ett exempel på det är affärsängeln Sophia Bendz som använde appen när hon flyttade för ett par veckor sedan. 

Enligt Tim Bjelkstam är det nya kapitalet bara en del av vad bolaget har tänkt ta in.

”Vi kommer att göra en mer rejäl a-runda längre fram, men i det här läget valde våra befintliga investerare att matcha den värdering som vi fick när vi träffade externa investerare”, säger han till Breakit.

Bolaget hade redan i höstas planer att ta Tiptapp utomlands och nämnde då Storbritannien, Schweiz, Belgien och de nordiska länderna som attraktiva marknader. Hittills har Tiptapp fokuserat mest på Stockholmsområdet.

”Vi tittar på marknader som ligger oss kulturellt nära. Där människor har liknande ambitioner som svenskar och vill ha ordning och reda hemma. Vår tjänst är perfekt i storstäder där folk ofta bor trångt och saknar bil”, sa Anders Lövbrand till Di Digital i november. 

Läs även: Här är de hetaste trenderna och bolagen i Sveriges växande delningsekonomi 

Bolaget har redan börjat bredda sitt erbjudande till att exempelvis funger som bud på tunga möbler som kunderna har svårt att få hem från butiken. Nu tittar bolaget även på att bredda sitt erbjudande ytterligare. 

”Våra användare har fått igång den utvecklingen. Vi har haft planer på att bredda vår verksamhet till andra områden inom logistik, men det kan bli så att vi tidigarelägger det”, säger Tim Bjelkstam till Breakit.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies