Hoppa till innehållet

Skuldkaos för Spotify-utmanaren – bränt en miljard

Tidal har förlorat över 900 miljoner kronor sedan Jay-Z tog över bolaget. Nu ser kassan ut att vara tömd och bolaget i behov av mer kapital, rapporterar norska Dagens Näringsliv. 

Tidal-ägaren Jay-Z (till höger) har svårt att få Tidal att lyfta, här tillsammans med en annan hip hop-entreprenör: Sean "Puffy" Combs.
Tidal-ägaren Jay-Z (till höger) har svårt att få Tidal att lyfta, här tillsammans med en annan hip hop-entreprenör: Sean "Puffy" Combs.Foto: Kathy Willens

Det var 2015 som artisten Jay-Z köpte det svensk-norska bolaget Aspiro för en halv miljard kronor. Bolaget hade då lanserat musikströmmningstjänsten Tidal och Jay-Z samlade en celeber skara artister som ställde sig bakom Tidals lansering. 

Trots den spektakulära lanseringen har bolagets inte lyckats hävda sig i kampen med Spotify och Apple Music. 

Den norska affärstidningen Dagens Näringsliv har gått igenom bokslutet för det brittiska bolaget Project Panther Bidco genom vilket Jay-Z äger Tidal. Under verksamhetsåret 2017 gjorde Tidal en förlust på strax över 350 miljoner kronor. Fram till 2018 uppgår den samlade förlusten till över 900 miljoner kronor. Hur stor förlusten blev i fjol är ännu inte känt men bolaget skriver i bokslutet att förlusten "väntas bli betydligt mindre än 2017"

Läs mer: Succébolaget Spotify: Från Rågsved till Wall Street  

Tidal har hittills främst finansierat sin verksamhet genom lån från aktieägarna via ett bolag på Caymanöarna. Totalt har Tidal fått 106,4 miljoner dollar i kapitaltillskott och har samtidigt en samlad förlust på 102,8 miljoner dollar. Det innebär att kassan i princip var slut för Tidal redan för ett år sedan, rapporterar Dagens Näringsliv. 

Tidningen har sökt Tidal för en kommentar gällande den finansiella situationen men Tidal har avböjt att svara på frågorna.  

Bland Tidals ägare finns utöver Jay-Z och telekomoperatören Sprint också artister så som Madonna, Kanye West, Beyoncé, Rihanna, Daft Punk och Nicki Minaj.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera