Hoppa till innehållet

Skyddsombud larmar om olycksrisk i Jollyrooms lager

Ett skyddsombud på nätbutiken Jollyroom larmar om risk för ”katastrofala olyckor” på deras lager i Göteborg. Bolagets logistikchef väljer dock att tona ned situationen och hävdar att säkerheten ”alltid kommer först”. 

Olle Sauar är vd och storägare på Jollyroom.
Olle Sauar är vd och storägare på Jollyroom.Foto: Press och TT.

Ett skyddsombud på nätbutiken Jollyroom känner stor oro för säkerheten på ett av bolagets lager i Göteborg. Risken är ”stor för katastrofala olyckor, i värsta fall dödsolyckor”, skriver ombudet i en begäran till Arbetsmiljöverket med krav på att skydden sätts in. 

Det rapporterar nyhetsbyrån Siren. 

Orsaken till olycksrisken uppges vara att genomfartsskydd för trucktrafiken saknas. Arbetarna på lagret har tidigare vänt sig till arbetsgivaren med krav på förbättrad säkerhet. 

Risken uppges vara 'stor för katastrofala olyckor i värsta fall dödsolyckor'.

Jollyroom har, enligt nyhetsbyrån Siren, bedömt att risken för ras är låg. De vill inte göra några stora investeringar i lokalen eftersom en flytt är planerad, enligt handlingar som skickats till Arbetsmiljöverket.

Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom, tonar ned situationen och säger att bolagets skyddsombud är ”lite oerfarna”. Hon betonar att bolaget vidtagit vissa åtgärder, och är öppen för att göra mer om det behövs.

Arbetsmiljöverket kommer hit den 30 januari.

”Vi har gjort vissa investeringar i syfte att minimera arbetsmoment vid höga lyft i stallagen, det vill säga de ställ där pallarna hamnar. Men detta är ett pågående ärende. Arbetsmiljöverket kommer hit den 30 januari för att säkerställa att vi gjort en korrekt riskanalys. Har de synpunkter är vi inte främmande för att göra fler investeringar, säkerheten kommer alltid först för oss”, säger hon.

Jollyroom, som är Nordens största nätbutik för barnprodukter, har nyligen hamnat i hetluften i ett annat ärende som rör falska reapriser. 

I november fälldes Jollyroom i Patent- och marknadsdomstolen och dömdes att betala 1,5 miljoner kronor i en marknadsstörningsavgift. Bolaget förbjöds då att påstå att de har reor på varor när priset inte är väsentligt lägre än det har varit tidigare.

I veckan, drygt en månad efter den förra domen, fälldes nätbutiken igen. Detta eftersom de använt uttryck som ”Allt ska bort!”, ”Shoppa utgående sortiment” och ”Gäller så långt lagret räcker” utan att priserna i kampanjen varit väsentligt lägre än de vanliga priserna. 

Patent- och marknadsdomstolen dömer därför Jollyroom att betala 3 miljoner kronor i vite.

Läs mer: Jollyroom får böter för påhittade reor: ”Lurar kunderna”

I fjol växte Jollyrooms omsättning med omkring 40 procent till 1,4 miljarder kronor.

Di Digital söker Jollyroom för en kommentar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera