Annons

Skype lade ned i Stockholm – personal strömmade till krypteringsbolag

Jonas Lindblom, kontorschef och tekniskt ansvarig för Symphony Meetings. Till höger syns bolagets kommunikationsverktyg.
Jonas Lindblom, kontorschef och tekniskt ansvarig för Symphony Meetings. Till höger syns bolagets kommunikationsverktyg. Foto: Press.
När Microsoft lade ned Skypes kontor i Stockholm för två år sedan valde ett dussin anställda att istället anslutna sig till amerikanska Symphony. ”Det är säkerheten som är vår nisch”, säger chefen Jonas Lindblom, tidigare Skype-veteran.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kommunikationstjänsten Skype startades 2003 av den svenske entreprenören Niklas Zennström och dansken Janus Friis. Åtta år senare köptes Skype upp av Microsoft, och 2017 beslutade it-jätten att Skypes kontor i Stockholm med 120 medarbetare skulle läggas ned. 

Bland de anställda fanns Jonas Lindblom, som arbetat på Skype sedan tolv år tillbaka. I samband med nedläggningen valde han och tolv andra kollegor från kontoret att i stället ansluta sig till det amerikanska bolaget Symphony, som tagit fram en krypterad samarbetsplattform för finanssektorn. 

Läs mer: Microsoft lägger ner Skypes Stockholmskontor 

De tidigare Skypemedarbetarna började utveckla en samtalstjänst för Symphony, inte helt olik den på Skype. Ett Stockholmsbaserat kontor tog snart form med fokus på teknisk utveckling.

”Det vi utvecklade var själva mötesfunktionen. Genom den kan du ringa, ha videokonferenser och dela skärm med andra”, berättar Jonas Lindblom, numera kontorschef och tekniskt ansvarig för Symphony Meetings.

Vad är det som skiljer Symphony från andra kommunikationstjänster?

”Det är säkerheten som är vår nisch. Banker har en del krav på sin verksamhet, vi ser till att mötena är säkra på ett helt annat sätt än hos de andra tjänsterna. Det är krypterat enligt konstens alla regler”, säger Jonas Lindblom.

Symphony startades 2014 och har sitt huvudkontor i Palo Alto, Kalifornien. Utöver utvecklingskontoret i Stockholm har företaget även kontor i New York, Hongkong, Storbritannien, Singapore, Japan och Frankrike. Bolaget är värderat till 1,4 miljarder dollar, motsvarande 13,5 miljarder kronor, i dagsläget.

Bland kunderna finns bland annat Bank of America, Citibank, Goldman Sachs och JP Morgan. Flera av dessa är också delägare i Symphony. 

Huruvida Symphony har några svenska kunder, eller om det är några på ingång, vill inte den svenske kontorschefen svara på i nuläget.

Nu står expansion på schemat för det relativt nystartade Stockholmskontoret. I dagsläget har Symphony ett tjugotal medarbetare i Sverige, vilket nästan är en fördubbling jämfört med året innan. Den utvecklingen väntas hålla i sig.

”Det finns ett tydligt fokus på att växa i Stockholm”, berättar Jonas Lindblom.

Vad finns det för fördelar för Symphony med att ha ett kontor i Stockholm?

”Anledningen till att det startades ett kontor här var för att vi hade kompetens när det kom till mötesdelen. Sedan är Stockholm en erkänt bra stad för mjukvaruutveckling, det finns ett 'community' att anställa från.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer