Hoppa till innehållet

Skype lade ned i Stockholm – personal strömmade till krypteringsbolag

När Microsoft lade ned Skypes kontor i Stockholm för två år sedan valde ett dussin anställda att istället anslutna sig till amerikanska Symphony. ”Det är säkerheten som är vår nisch”, säger chefen Jonas Lindblom, tidigare Skype-veteran.

Jonas Lindblom, kontorschef och tekniskt ansvarig för Symphony Meetings. Till höger syns bolagets kommunikationsverktyg.
Jonas Lindblom, kontorschef och tekniskt ansvarig för Symphony Meetings. Till höger syns bolagets kommunikationsverktyg.Foto: Press.

Kommunikationstjänsten Skype startades 2003 av den svenske entreprenören Niklas Zennström och dansken Janus Friis. Åtta år senare köptes Skype upp av Microsoft, och 2017 beslutade it-jätten att Skypes kontor i Stockholm med 120 medarbetare skulle läggas ned. 

Bland de anställda fanns Jonas Lindblom, som arbetat på Skype sedan tolv år tillbaka. I samband med nedläggningen valde han och tolv andra kollegor från kontoret att i stället ansluta sig till det amerikanska bolaget Symphony, som tagit fram en krypterad samarbetsplattform för finanssektorn. 

Läs mer: Microsoft lägger ner Skypes Stockholmskontor 

De tidigare Skypemedarbetarna började utveckla en samtalstjänst för Symphony, inte helt olik den på Skype. Ett Stockholmsbaserat kontor tog snart form med fokus på teknisk utveckling.

”Det vi utvecklade var själva mötesfunktionen. Genom den kan du ringa, ha videokonferenser och dela skärm med andra”, berättar Jonas Lindblom, numera kontorschef och tekniskt ansvarig för Symphony Meetings.

Vad är det som skiljer Symphony från andra kommunikationstjänster?

”Det är säkerheten som är vår nisch. Banker har en del krav på sin verksamhet, vi ser till att mötena är säkra på ett helt annat sätt än hos de andra tjänsterna. Det är krypterat enligt konstens alla regler”, säger Jonas Lindblom.

Symphony startades 2014 och har sitt huvudkontor i Palo Alto, Kalifornien. Utöver utvecklingskontoret i Stockholm har företaget även kontor i New York, Hongkong, Storbritannien, Singapore, Japan och Frankrike. Bolaget är värderat till 1,4 miljarder dollar, motsvarande 13,5 miljarder kronor, i dagsläget.

Bland kunderna finns bland annat Bank of America, Citibank, Goldman Sachs och JP Morgan. Flera av dessa är också delägare i Symphony. 

Huruvida Symphony har några svenska kunder, eller om det är några på ingång, vill inte den svenske kontorschefen svara på i nuläget.

Nu står expansion på schemat för det relativt nystartade Stockholmskontoret. I dagsläget har Symphony ett tjugotal medarbetare i Sverige, vilket nästan är en fördubbling jämfört med året innan. Den utvecklingen väntas hålla i sig.

”Det finns ett tydligt fokus på att växa i Stockholm”, berättar Jonas Lindblom.

Vad finns det för fördelar för Symphony med att ha ett kontor i Stockholm?

”Anledningen till att det startades ett kontor här var för att vi hade kompetens när det kom till mötesdelen. Sedan är Stockholm en erkänt bra stad för mjukvaruutveckling, det finns ett 'community' att anställa från.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera