Hoppa till innehållet

Skype läggs ner i Sverige – 120 jobb riskeras

Microsoft har beslutat att lägga ner Skypes Stockholmskontor. Mjukvarujätten har varslat samtlig personal om uppsägning.

 

Skypes Stockholmskontor är beläget i Münchenbryggeriet på Södermalm.
Skypes Stockholmskontor är beläget i Münchenbryggeriet på Södermalm.Foto: Press/TT

Skypes Sverige-kontor omsatte i fjol 265 miljoner kronor med 31 miljoner kronor i rörelsevinst men ingår inte i ägaren Microsofts framtidsplaner.

”Microsoft har tagit det svåra beslutet att inleda samtal med facken för att stänga Skypes kontor i Stockholm”, säger Skype (NTL) i ett skriftligt uttalande till Di Digital.

Samtliga 120 anställda på Skypes Stockholmskontor har nåtts av varsel om uppsägning, enligt en anställd som vill förbli anonym. Skype bekräftar att all personal på Skype i Stockholm riskerar att bli av med jobbet.

”Förslaget ligger i linje med företagets långsiktiga mål att minska antalet geografiskt spridda kontor för att skapa bättre samarbetsmöjligheter och förbättra utvecklingsverksamheten samt öka taken i innovation- och kvalitetsarbetet”, skriver Skype.

Läs mer: Sveriges tyngsta startup-profiler: ”Optioner är en socialistisk idé”

”Microsoft kommer göra allt för att hjälpa alla som berörs av beskedet och där det är möjligt erbjuda dem nya möjligheter.”

Det är än så länge oklart om Microsoft avser att flytta arbetstillfällena någon annanstans. Di Digital har varit i kontakt med ett flertal anställda som inte vill kommentera beskedet.

Skype grundades 2003 av Niklas Zennström (NTL) och Janus Friis (NTL), som under bolagets första år tog in omkring 140 miljoner i riskkapital för att finansiera verksamheten. Tre år efter starten hade man fler än 50 miljoner registrerade använder i 225 länder.

Efter att ha köpts av Ebay 2005 sålde e-handelsportalen 65 procent av Skype till en grupp riskkapitalbolag 2009. Två år senare köpte Microsoft Skype för drygt 50 miljarder kronor i den tidens penningvärde.

Läs mer: Han är hjärnan bakom Mojang-affären

Efter Microsofts köp började Skype Sweden, ett dotterbolag till Skypes koncernmoder i Luxemburg, öka sin omsättning rejält. Sedan 2013 har försäljningen legat omkring 250 miljoner kronor varje år.

Läs mer: Så lite skattar internetjättarna i Sverige

Under det brutna räkenskapsåret som avslutades i juni i fjol omsatte Skype Sweden 265 Mkr med rörelseresultat på 31 Mkr.

Som störst var personalstyrkan i Stockholm i slutet av 2014, då 155 heltidsanställda arbetade på Skype Sweden.

Jobbar du på Skype? Kontakta gärna reportern: sven.carlsson@di.se. Du får vara anonym.

Om du vill nås av nyheterna först:

Foto:

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera