Hoppa till innehållet

Skype-miljardärens Atomico investerar i danskt HR-bolag

Skype-grundaren Niklas Zennström vill förbättra arbetsmiljön med hjälp av digitala hjälpmedel. Hans riskkapitalbolag Atomico leder nu en kapitalrunda på 325 miljoner kronor i det danska HR-bolaget Peakon. 

Niklas Zennström investmentbolag Atomico investerar i det danska hr-bolaget Peakon.
Niklas Zennström investmentbolag Atomico investerar i det danska hr-bolaget Peakon.Foto: JESSICA GOW / TT

Peakon grundades 2014 i Danmark av entreprenörerna Kasper Hulthin, Christian Holm, Phil Chambers och Dan Rogers. Bolaget arbetar med att utveckla verktyg för effektivare arbetsplatser.  

Skype-grundaren Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico är ledande investerare i kapitalrundan. Även EQT Ventures, ID Invest Partners, Balderton Capital och Sunstone har varit med i rundan som uppgår till 35 miljoner dollar, motsvarande 325 miljoner kronor. 

”Vi är glada att välkomna Atomico till Peakon-resan, som vi specifikt tog in för sin operativa expertis inom internationell tillväxt”, säger Phil Chambers, medgrundare och vd på Peakon, en kommentar.

Läs mer: Atomico startar program för ängelinvesterare 

Peakons affärside kretsar kring att sammanfoga chefer och anställda inom tre olika områden. Dels vill öka de anställdas engagemang genom att de uppmanar de anställda att ge feedback och svara på enkäter som sin arbetsplats genom deras plattform. 

Ett annat område som de arbetar med är att ge cheferna och de anställda mer insyn, så att de lättare ska kunna lösa problem som uppstår. Dessutom ställer Peakon samma frågor till alla sina kunder som gör att det ska bli lättare att jämföra bolaget data mot andra i branschen.

Läs mer: Sophia Bendz blir Atomicos partner i Norden

Det blir den andra investeringen i Norden på kort tid för Atomico, som i höstas gick in i det finska VR-bolaget Varjo. Mattias Ljungman är ansvarig för investeringen på Atomico. 

”När världen hela tiden förändras, förändras även det traditionella konceptet av vad ett jobb är. De anställda måste vänja sig med konstanta förändringar. Därför är det nu mer viktigt än någonsin att företagen lyssnar på sina anställda och skapar en positiv kultur för feedback”, säger Mattias Ljungman.

”Trots det har många företag problem med att mäta deras mest värdefulla tillgångar som är personalen. Vi blev hänförda av Peakons datadriva lösning till detta problem.”

Investeringen är en del av en större så kallad serie B-runda, där det totala insamlade beloppet uppgår till cirka 530 Mkr.

Även i Sverige har flertalet startupbolaget inom HR-branschen dykt upp under de senaste åren. Några exempel på aktörer som lockat namnstarka investerare är Winningtemp och Hihenry.

Läs mer: Winningtemp vill få dig att må bättre på jobbet – tar in 33 miljoner

Läs mer: Tungviktare satsar på HR-bolaget Hihenry 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera