Hoppa till innehållet

Skypegrundaren tjänade 2 miljoner på tre timmar

Den eldrivna trehjulingen Zbee, med Niklas Zennström som investerare, rusar uppåt efter noteringen på First North. Skype-grundaren hade vid lunch tjänat 2 Mkr på tre timmar.

Niklas Zennström äger 6,8 procent av Clean Motion, vars el-trehjuling Zbee är tänkt för den indiska marknaden.
Niklas Zennström äger 6,8 procent av Clean Motion, vars el-trehjuling Zbee är tänkt för den indiska marknaden.Foto: Zbee/Scanpix

I Indien, ett land bitvis plågat av luftföroreningar, vill den svenska fordonstillverkaren Clean Motion tjäna pengar på sin eldriva trehjuling Zbee. På torsdagen noterades bolaget på First North.

Vid lunchtid på torsdagen hade aktien stigit med 31 procent från teckningskursen på 8 kronor till 10,5 kronor. (Följ kursen här.)

Läs mer: Zennströms trehjuling till börsen

Clean motion grundades för cirka sex år sedan av Göran Folkesson. Bolaget tillverkar eldrivna trehjulingar i liten skala i Trollhällan och siktar förutom Indien på marknader som Indonesien.

I december förra året blev Clean Motions Zbee den första elektroniska trehjulingen att uppfylla samtliga lagkrav som de icke-elektroniska, skriver bolaget i sin årsredovisning för 2015.

Clean Motion har sedan starten tagit in cirka 70 Mkr i kapital, lån och forskningsstöd.
I samband med noteringen tog Clean Motion in ytterligere 18 Mkr i riskkapital.

Skype-grundaren Niklas Zennström äger 6,8 procent av Clean Motion, vilket med lunchtidens kurs motsvarar 9,9 Mkr. Hans innehav hade då stigit med 2,3 miljoner kronor på tre timmar.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera