Hoppa till innehållet

Skytt attackerade Youtubes huvudkontor i Silicon Valley

Fyra personer skottskadades igår efter en attack mot Youtubes högkvarter i Kalifornien. Den misstänkta förövaren, en kvinna i 40-årsåldern, hittades senare själv avliden på platsen.

Polis utanför Youtubes huvudkontor i San Bruno, Kalifornien, i samband med gårdagens attack.
Polis utanför Youtubes huvudkontor i San Bruno, Kalifornien, i samband med gårdagens attack.Foto: Jeff Chiu

Anställda vid Youtubes högkvarter i Silicon Valley, norra Kalifornien, flydde för livet när en kvinna öppnade eld i området. Flera personer träffades av kvinnans skott. Hon hittades sedan död, troligtvis efter att ha tagit sitt liv.

Polischefen Ed Barberini i staden San Bruno berättade vid en pressträff att en stor polisinsats inleddes efter larmet om skottlossning vid 22-tiden svensk tid på tisdagen. På plats hittades en person död. Det rör sig om en kvinna och polisen tror att det är skytten och att hon begått självmord.

MSNBC rapporterar att kvinnan är i åldern 30–40 år, och att bakgrunden till dådet verkar ha varit en dispyt inom familjen. Någon terrorkoppling misstänks inte, enligt myndighetskällor.

Förutom den döda misstänkta har minst tre skottskadade påträffats och förts till sjukhus. För en av de skadade, en 36-årig man, är tillståndet kritiskt, rapporterar San Francisco General Hospital.

Medan polisinsatsen pågick varnade Youtubes vd Susan Wojcicki sina anställda i ett internt meddelande, som sajten Recode har tagit del av

”Snälla, stanna i säkerhet medan polisen säkrar byggnaden och följ polisens instruktioner”, skrev hon.

Flygbilder som det amerikanska tv-bolaget CBS News sände visade hur poliser sökte igenom området och kroppsvisiterade anställda som utrymt kontoren, sannolikt för att förhindra att en misstänkt gärningsman skulle komma undan genom att gömma sig bland de evakuerade.

Läs mer: Youtube Red till uppemot 100 nya länder 

CBS rapporterade också att en anställd på Youtube, Vadim Lavrusik, twittrade om situationen: ”Aktiv skytt vid Youtubes huvudkontor. Hörde skott och såg människor springa medan jag befann vid skrivbordet, nu barrikaderad inne i ett rum tillsammans med kolleger”. Kort därpå skrev Lavrusik: ”Säker. Har evakuerats. Ute nu”.

USA:s president Donald Trump twittrade kort efter det att skytten bekräftats död: ”Har just briefats om skjutningen vid Youtubes huvudkontor i San Bruno, Kalifornien. Våra tankar och böner är med alla inblandade”. Han tackar också alla ”fenomenala” räddningsarbetare och polisen som arbetade på platsen.

Youtube ägs av Google och it-jättens vd Sundar Pichai har också skrivit ett internt meddelande till sina anställda efter den tragiska händelsen.

”Med stor sorg kan jag meddela, baserat på det senaste vi vet, att fyra personer har skadats i detta hemska våldsdåd (...) Jag förstår att många av er befinner er i chock just nu.”

(TT/ Di Digital)

Läs mer: Uppgifter: Google planerar ny streamingplattform 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera