Hoppa till innehållet

Slack-chefen: ”Vi försöker efterlikna ett datorspel”

Slack har på bara ett par år skakat om marknaden för företagskommunikation. Hemligheten?Att ta upplevelsen från datorspelande in i företagsmjukvara. Det säger Merci Grace, tillväxtchef på Slack i en intervju med Di Digital.

Merci Grace, Head of Growth på Slack.
Merci Grace, Head of Growth på Slack.

Slack startades 2009 i San Fracisco. Sedan dess har bolaget tagit in över 4 miljarder i riskkapital och fått miljoner användare att kapa långa mejltrådar och gå över till Slacks meddelandetjänst. Merci Grace är tillväxtchef på Slack och en av talarna på Stockholm Tech Fest. Hennes uppdrag är att få nya användare att fastna för Slack och så småningom gå över till att bli betalande användare. En av nyckelfaktorerna till att Slack lyckas så bra med det är enligt henne att bolagets affärsmodell ligger i linje med användarnas intressen.

”Om du tittar på företagsmjukvara generellt så är det ofta så att man tecknar ett 3-årsavtal och betalar för ett visst antal användare oavsett hur många som faktiskt använder det”, säger hon.

”Vi tar bara betalt för de som faktiskt använder Slack vilket gör att det ligger i vårt intresse att göra produkten så användarvänlig som möjligt.”

Läs mer: Slack planerar jätterunda – vill ta in 2,5 miljarder

Den inställningen är faktiskt ett ganska stort avsteg från hur prenumerationsmodeller brukar fungera. Merci Grace tar upp gym som exempel, som främst tjänar pengar på de som köper gymkort men inte använder det.

Så ett gym som bara tar betalt av de som tränar skulle skapa en bättre användarupplevelse än ett som säljer gymkort?

”Ja, absolut. Vi ser det som artighet. Man tar inte betalt av folk som inte använder det man säljer.” 

Ett annat av knepen som har fått Slack att passera 3 miljoner dagliga användare har varit att kopiera spelvärldens användarupplevelse. Speciellt när det kommer till att få nya användare att fastna för tjänsten. Merci Grace har liksom Slacks grundare Stewart Butterfield en bakgrund som spelutvecklare och spelentreprenör.

”Det var faktiskt så vi träffades. Samma investerare hade investerat i våra startups”, berättar hon.

Läs mer: Därför pratar alla plötsligt om botar

Ett exempel på speldesignen i Slack är den chat-bot som används för att vägleda nya användare.

”Vår ’slackbot’ är tagen direkt från speldesign. När man spelar ett datorspel lär man sig hur spelet fungerar medan man spelar det. Det här är något som vi pratar mycket om: att användarna ska lära sig Slack medan de använder det”, säger hon och tar upp spelet Monument Valley som exempel på ett spel Slack hämtar inspiration från.

”Vår värsta mardröm är att vår Slackbot ska bli en ny Clippy (Microsofts talande gem). Det handlar om att anställa folk som verkligen älskar produkten och själva använder den. Vi har haft förmånen att ha en snygg produkt från början vilket gjort att vi attraherat folk med känsla för design”.

Läs mer: Slack lanserar riskkapitalfond, släpper egen app-butik

Slack håller just nu på att arbeta med en plattform för externa utvecklare och har även en investeringsfond kopplat till det. Den kommande tiden är det huvudfokus för Merci Grace.

”Vi tror att vi kan bli ett starkt företag även utan en plattform men det är en plattform och ett fungerande ekosystem av utvecklare som kan göra oss till ett jätteföretag”.

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs alla våra artiklar här.
Foto:

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera