Annons

Slack-chefen: ”Vi försöker efterlikna ett datorspel”

Merci Grace, Head of Growth på Slack.
Merci Grace, Head of Growth på Slack.
Slack har på bara ett par år skakat om marknaden för företagskommunikation. Hemligheten?Att ta upplevelsen från datorspelande in i företagsmjukvara. Det säger Merci Grace, tillväxtchef på Slack i en intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Slack startades 2009 i San Fracisco. Sedan dess har bolaget tagit in över 4 miljarder i riskkapital och fått miljoner användare att kapa långa mejltrådar och gå över till Slacks meddelandetjänst. Merci Grace är tillväxtchef på Slack och en av talarna på Stockholm Tech Fest. Hennes uppdrag är att få nya användare att fastna för Slack och så småningom gå över till att bli betalande användare. En av nyckelfaktorerna till att Slack lyckas så bra med det är enligt henne att bolagets affärsmodell ligger i linje med användarnas intressen.

”Om du tittar på företagsmjukvara generellt så är det ofta så att man tecknar ett 3-årsavtal och betalar för ett visst antal användare oavsett hur många som faktiskt använder det”, säger hon.

”Vi tar bara betalt för de som faktiskt använder Slack vilket gör att det ligger i vårt intresse att göra produkten så användarvänlig som möjligt.”

Läs mer: Slack planerar jätterunda – vill ta in 2,5 miljarder

Den inställningen är faktiskt ett ganska stort avsteg från hur prenumerationsmodeller brukar fungera. Merci Grace tar upp gym som exempel, som främst tjänar pengar på de som köper gymkort men inte använder det.

Så ett gym som bara tar betalt av de som tränar skulle skapa en bättre användarupplevelse än ett som säljer gymkort?

”Ja, absolut. Vi ser det som artighet. Man tar inte betalt av folk som inte använder det man säljer.” 

Ett annat av knepen som har fått Slack att passera 3 miljoner dagliga användare har varit att kopiera spelvärldens användarupplevelse. Speciellt när det kommer till att få nya användare att fastna för tjänsten. Merci Grace har liksom Slacks grundare Stewart Butterfield en bakgrund som spelutvecklare och spelentreprenör.

”Det var faktiskt så vi träffades. Samma investerare hade investerat i våra startups”, berättar hon.

Läs mer: Därför pratar alla plötsligt om botar

Ett exempel på speldesignen i Slack är den chat-bot som används för att vägleda nya användare.

”Vår ’slackbot’ är tagen direkt från speldesign. När man spelar ett datorspel lär man sig hur spelet fungerar medan man spelar det. Det här är något som vi pratar mycket om: att användarna ska lära sig Slack medan de använder det”, säger hon och tar upp spelet Monument Valley som exempel på ett spel Slack hämtar inspiration från.

”Vår värsta mardröm är att vår Slackbot ska bli en ny Clippy (Microsofts talande gem). Det handlar om att anställa folk som verkligen älskar produkten och själva använder den. Vi har haft förmånen att ha en snygg produkt från början vilket gjort att vi attraherat folk med känsla för design”.

Läs mer: Slack lanserar riskkapitalfond, släpper egen app-butik

Slack håller just nu på att arbeta med en plattform för externa utvecklare och har även en investeringsfond kopplat till det. Den kommande tiden är det huvudfokus för Merci Grace.

”Vi tror att vi kan bli ett starkt företag även utan en plattform men det är en plattform och ett fungerande ekosystem av utvecklare som kan göra oss till ett jätteföretag”.

Har du missat rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs alla våra artiklar här.
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies