Annons

Techbolaget gör Wall Street-debut – värt 150 miljarder

”En ersättare till e-post.” Så har Slacks vd och medgrundare Stewart Butterfield beskrivit sin tjänst.
”En ersättare till e-post.” Så har Slacks vd och medgrundare Stewart Butterfield beskrivit sin tjänst. Foto: Jonas Eng
Den amerikanska techsektorn håller andan inför jobbchatt-tjänsten Slacks direktnotering på New York-börsen under torsdagen. Många drar paralleller med svenska Spotify, vars notering utvecklats under förväntan. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Musikjätten Spotify startade en ny trend när man direktnoterade sitt bolag på New York-börsen i april i fjol. Nu följer jobbchatt-tjänsten Slack efter, med en listning utan ”roadshow”, nyemitterade aktier och vägledande teckningskurs. I likhet med Spotify är Slack välfinansierat och behöver inte ta in friskt kapital.

Enligt uppgifter har investerare betalat upp till 31,5 dollar per aktie på privatmarknaden inför noteringen. På onsdagskvällen satte New York Stock Exchange ett referenspris på 26 dollar aktie, vilket landar i en värdering på närmare 150 miljarder kronor. Det kan jämföras med Spotifys börsvärde på drygt 250 miljarder kronor. 

Referenspriset innebär dock inte att aktien kommer börja handlas till det priset, då det i en direktnotering bestäms av marknaden.

Ett problem med Slacks direktnotering är att Spotifys aktieutveckling inte imponerat på någon. Oron späs på av att techjättarna Uber och Lyft haft det knackigt sedan de noterats på Wall Street tidigare i år. 

Slack lanserades 2013 och kan beskrivas som en molntjänst för företag där medarbetarna chattar i olika grupper och kan dela bilder, länkar och filer. Största konkurrenten är Microsoft Teams som ingår i Office 365.

Förhoppningen inför noteringen är att Slack ska ses som ett stabilt techbolag. Bolaget omsatte drygt 400 miljoner dollar, motsvarande 3,8 miljarder kronor, under verksamhetsåret som slutade i januari i år. Det är en uppgång med 82 procent mot året dessförinnan. Men tillväxten avtar. Under årets första kvartal minskade den till 67 procent.

Förlusterna minskar också – från 181 miljoner dollar 2017 till 140,7 miljoner dollar i fjol. Bolaget fortsätter dock investera mycket i produktupplevelsen, samt i försäljning och marknadsföring.

Ett orosmoln är att bolaget, vars tjänst är gratis till en början, är mycket beroende av några hundra storkunder. Totalt hade Slack 95 000 betalande kunder i slutet av januari i år. Över en halv miljon organisationer använder gratisversionen. 

Inför noteringen har bolaget gått ut med att man har partnerskap på gång med olika mjukvarubolag. I förra veckan meddelade lagringstjänsten Dropbox, som noterades i fjol, att Slack har integrerats på plattformen.

Bolaget har även startat en fond där man ger kapital till mjukvarubolag som tar fram integrationer till Slack. Hittills har man investerat 21 sådana tjänster, enligt databasen Crunchbase, och den senaste gjordes förra veckan i den smarta kalendertjänsten Clockwise.

Totalt har Slack tagit in runt 1,4 miljarder dollar i riskkapital för att utveckla tjänsten. Vid den senaste finansieringsrundan rundan i augusti förra året värderades bolaget till 7,1 miljarder dollar, runt 67 miljarder kronor. Nu spås alltså värderingen ha stigit till 160 miljarder kronor. Under torsdagen faller marknadens dom. 

Lyssna på Digitalpodden! Den här veckan pratar vi bland annat om vad som krävs av Slack efter börsnoteringen.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer