Hoppa till innehållet

Slack gör en Spotify – väljer direktnotering på New York-börsen

Meddelandetjänsten Slack har valt New York-börsen som plats för sin direktnotering, skriver Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Stewart Butterfield, grundaren till Flickr och Slack.
Stewart Butterfield, grundaren till Flickr och Slack.Foto: Jonas Eng

Bolaget följer därmed i Spotifys fotspår om att vidta en noteringsprocess som exkluderar investmentbanker och teckningskurser.

Genom en direktnotering hoppar man över den vanliga processen där banken säljer aktier till ett förutbestämt pris. I stället låter man marknaden få ett större inflytande över priset.

Läs mer: Bankens analys får Spotify att backa 

Slack håller fortfarande på att reda ut detaljerna med finansinspektionen, SEC, och man väntas inte gå till börsen förrän i juni eller juli, enligt källor.

Slack driver en app inom gruppkommunikation och har mer än tio miljoner dagligt aktiva användare och 85 000 betalande kunder. Vid en finansieringsrunda i augusti värderades bolaget till 7,1 miljarder dollar.

Läs mer: Lyft rusade – ”succé” under första börsdagen 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera