Hoppa till innehållet

Slack sackar efter i hemmajobbs-kriget – aktien pressas

Chattjänsten Slack har de senaste månaderna rusat på börsen när allt fler arbetar hemifrån. Men den senaste kvartalsrapporten ger ett hack i kurvan. 

Slacks vd Stewart Butterfield framför New York-börsen vid noteringen av bolaget i fjol.
Slacks vd Stewart Butterfield framför New York-börsen vid noteringen av bolaget i fjol.Foto: Richard Drew

Användarna fortsätter att strömma till Slack under coronapandemin. Enligt bolagets rapport för första kvartalet lockade Slack 12 000 nya betalande kunder till en total av 122 000 kunder. 

”Vi ser att de långsiktiga följderna med hemarbete under de här tre månaderna och framåt påverkar en hel generation”, säger Slacks vd Stewart Butterfield i ett uttalande.

Läs mer: Svenska bolag ställer om i ett nedstängt Silicon Valley

Omsättningen under första kvartalet ökade samtidigt med 50 procent till totalt 201 miljoner dollar, motsvarande 1,8 miljarder kronor. Ökningen är i linje med prognosen även innan utvecklingen på grund av pandemin, vilket gjorde marknaden besviken. Slacks aktie backade enligt Financial Times med 15 procent i efterhandeln. Detta är dock från en relativt hög nivå då Slacks har gått upp med 65 procent hittills i år.

Andra aktörer med verktyg för hemarbete har istället sett en skjuts i intäkter. I veckan rapporterade videotjänsten Zoom att omsättningen för första kvartalet med 169 procent till omkring 3 miljarder kronor.

Läs mer: Techbolagen som fajtas om hemmajobbarna – från ”zoombombning” till siffermiss

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera