Användarna fortsätter att strömma till Slack under coronapandemin. Enligt bolagets rapport för första kvartalet lockade Slack 12 000 nya betalande kunder till en total av 122 000 kunder.
”Vi ser att de långsiktiga följderna med hemarbete under de här tre månaderna och framåt påverkar en hel generation”, säger Slacks vd Stewart Butterfield i ett uttalande.
Läs mer: Svenska bolag ställer om i ett nedstängt Silicon Valley
Omsättningen under första kvartalet ökade samtidigt med 50 procent till totalt 201 miljoner dollar, motsvarande 1,8 miljarder kronor. Ökningen är i linje med prognosen även innan utvecklingen på grund av pandemin, vilket gjorde marknaden besviken. Slacks aktie backade enligt Financial Times med 15 procent i efterhandeln. Detta är dock från en relativt hög nivå då Slacks har gått upp med 65 procent hittills i år.
Andra aktörer med verktyg för hemarbete har istället sett en skjuts i intäkter. I veckan rapporterade videotjänsten Zoom att omsättningen för första kvartalet med 169 procent till omkring 3 miljarder kronor.
Läs mer: Techbolagen som fajtas om hemmajobbarna – från ”zoombombning” till siffermiss