Hoppa till innehållet

Slack sänker prognosen – aktien rasade i efterhandeln

Slacks första kvartalsrapport på börsen togs emot med skepsis av marknaden. Siffrorna för det andra kvartalet var starka men bolaget väntar sig större förluster framöver.

Slacks vd Stewart Butterfield inför börsnoteringen på Wall Street.
Slacks vd Stewart Butterfield inför börsnoteringen på Wall Street.Foto: Richard Drew

Den populära kommunikationstjänsten Slack rasade på sin första delårsrapport som börsnoterat företag.

Rapporten släpptes efter börsstängningen på onsdag och aktien föll med 13,7 procent till 26,81 dollar i efterhandeln. Därmed är aktien ned cirka 30 procent sedan börsdebuten den 20 juni.

Det som sänkte Slack var inte rapporten i sig, som överträffade förväntningarna, utan den svaga vinstguidningen för innevarande kvartal. Bolaget räknar med att resultatet per aktie blir minus 8-9 cent, medan väntat var -7 cent, enligt Factset.

Därutöver oroas analytikerkåren av att företagets tillväxt verkar sakta in. Den spås bli 51 procent för det aktuella räkenskapsåret, att jämföra med 82 procent för 2018-2019 och 110 procent för 2017-2018.

Slacks redovisade i sin rapport för andra kvartalet en förlust per aktie på 14 cent på intäkter om 145 miljoner dollar. Väntat var minus 19 cent på intäkter av 141,3 miljoner dollar.

(Finwire/Di Digital)

Läs mer: Weworks vd backar efter kritiserade affären 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera