Hoppa till innehållet

Släppte Google just en Instabridge-dödare?

Google har sjösatt en tjänst som ger Nexus-användare tillgång till över en miljon gratis wifi-nät. Lanseringen är ett direkt hot mot svenska Instabridge.

Instabridges grundare Erik Tigerholm och Niklas Agevik (till vänster).
Instabridges grundare Erik Tigerholm och Niklas Agevik (till vänster).Foto: Instabridge

Svenska Instabridge (NTL) lagrar information om miljontals gratis wifi-nät världen över och sparar även inloggningsuppgifterna. Det betyder att användare som befinner sig utomlands och behöver uträtta något på internet slipper leta upp ett trådlöst nätverk eller ansluta sig via mobildata.

Tidigare i sommar investerade en av Silicon Valleys största riskkapitalister, Tim Draper, i bolaget som hittills har tagit in drygt 32 miljoner kronor, enligt Nordic Tech List.

Läs även: Hotmail-profil investerar i svenska Instabridge

Nu kan däremot Instabridge få se en ökad konkurrens från teknikjätten Google.

Google lanserar en ny tjänst för användare av Nexus-mobiltelefoner i USA, Canada, Storbritannien och Norden. Tjänsten, som går under namnet wifi-assistent, gör det möjligt för användare att få tillgång till över en miljon gratis wifi-nät som Google har samarbetsavtal med.

Googles produkt, som först lanserades exklusivt för bolagets projekt Fi - teknikjättens program för världsomspännande gratis wifi, kommer att släppas för alla Nexus-kunder inom några veckor. 

Om du ska sälja en smartphone i dag är användarna extremt beroende av wifi.

För Instabridge, som har ett par miljoner användare, ökar konkurrensen speciellt om Google släpper verktyget för alla med android-mobiler framöver. Men Niklas Agevik, Instabridges vd, anser att Googles nya tjänst inte är ett stort hot mot det svenska bolaget.

Vår community-approach ger mycket mer nät och mycket bättre täckning.

”Vår community-approach ger mycket mer nät och mycket bättre täckning än vad man kan få med öppna nät. Om du ska sälja en smartphone i dag är användarna extremt beroende av wifi i stora delar av världen. Men vi har störst community och växer snabbast”, säger Niklas Agevik.

”Man behöver ett community för att bygga det här. Du kommer bara så långt med öppna nät. Google kan ju också börja bygga en community men det får vi hantera då i så fall.”

Läs även: Miljoninvestering ska ta Instabridge ut i världen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera