Smart Eye har fått en så kallad design win från en stor bildelstillverkare i Kina. Ordervärdet väntas överstiga 100 miljoner kronor, vilket är lite mer än en fjärdedel av bolagets värde.
Det har fått aktien att sticka iväg rejält. Under tisdagens inledande handeln drar den iväg och ökar med 45 procent till 50 kronor.
På grund av sekretess kan inte Smart Eyes vd och grundare, Martin Krantz, säga något om vilken tillverkare det handlar om. Men enligt vd:n rör det sig om en större tillverkare med ägande och produktion i Kina.
”Det är en kinesisk tillverkare som har bestämt sig för produkten. Det handlar om en kamera som tittar på föraren och hjälper till att förutse beteende, om han eller hon är sömnig, SMS:ar eller något annat”, säger han.
Produktionen av den bilmodell som Smart Eyes teknik kommer att ingå i väntas starta under nästa år, enligt Martin Krantz. I Europa hade motsvarande tid från att tillverkaren bestämt sig fram till massproduktion varit tredubbla tiden.
”Det är snabba ryck för oss. I Europa tar det ofta tre år från nominering till serieproduktion, men i Kina går det lite snabbare. Vi blev testade och jämförda med andra lösningar på marknaden och valet föll på oss. Jag tror att det är en kombination av kvaliteter och pris som gjorde att vi fick ordern”, säger Martin Krantz.
Ordern innebär ett stort genombrott för företaget, som står för mjukvaran i produkterna, enligt Martin Krantz. Det är första gången bolaget säkrar en design win utanför europeiska premium-marknaden och därmed massproduceras i fler bilar.
”För oss är det ett steg i rätt riktning. Vi har tidigare vunnit design wins hos europeiska lyxbilstillverkare. Nu är detta en bil som kommer gå på massmarknaden. Det blir högre volymer och visionen är att tekniken ska bli lika vanlig som säkerhetsbälte och krockkuddar”, säger Martin Krantz.