Ögonstyrningsbolaget Smart Eyes nettoomsättning uppgick till 15,3 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en ökning med 18 procent från samma period i fjol.
”Det är framför allt affärsområdet som säljer forskningsinstrument och forskningssystem som ökar mest under kvartalet”, säger Martin Krantz, vd på Smart Eye.
Vid 10-tiden på torsdagen, en timme efter börsöppning, hade Smart Eye-aktien fallit med runt 2,6 procent. (Följ kursen här.)
Bolaget lägger mycket kraft på att integrera sin teknik inom fordonsindustrin. Tidigare i höstas annonserade Smart Eye att man fått en stor "design win" från Volvo-ägaren Geely i Kina. Ordervärdet väntas överstiga 100 Mkr.
Tillsammans ska aktörerna utveckla säkerhetsutrustning för Geelys exklusiva sortiment och använda sig av Smart Eyes AI-drivna övervakning av föraren för att förhindra olyckor.
Smart Eye arbetar nu hårt för att vinna över fler biltillverkare, enligt finanschefen Anders Lyrheden. Det är en av anledningarna till att rörelseförlusten steg marginellt till 9,7 Mkr under det gångna kvartalet.
”Framför oss ser vi att våra system kommer integreras i massmarknadsbilar. Alla producenter upphandlar just nu sina förarövervakningssystem och vi förbereder oss för att ta så stora andelar som möjligt på den marknaden. Det är orsaken till att vi investerar i både personal och geografisk närvaro”, säger han.
Under 2018 har Smart Eye öppnat kontor i både Japan och Kina, och i fjol etablerade man sig även fysiskt i USA.
Läs mer: Gjorde en halv miljard på Izettle – nu går Håkan Roos in i Smart Eye
Nyligen genomförde det First North-noterade bolaget en nyemission på 114 Mkr, där den hajpade fonden Swedbank Robur Ny Teknik var en av de största investerarna.
”Pengarna ska finansiera expansion i Asien, Europa och Nordamerika. Det är marknader där det finns stora biltillverkare och vi ser många potentiella samarbeten”, säger Martin Krantz.
Utöver Geely har Smart Eye hittills landat samarbeten med tre tyska premiumbiltillverkare och en annan europeisk aktör.
”De tyska biltillverkarna har vi samarbetat länge med. Dessa bilar rullar ut nu och vi kommer att få licensintäkter redan under fjärde kvartalet. Men som alltid är det ganska små volymer i början. Bilindustrin har långa utvecklingstider så det kommer ta några år innan vi ser de stora effekterna”, säger Anders Lyrheden.
Om Smart Eyes system skulle användas i alla bilmodeller hos de fem biltillverkare som man hittills tecknat avtal med – i form av "design wins" – är det estimerade värdet minst 2 miljarder kronor över hela produktlivscykeln.
”Sedan vet vi inte exakt hur stora delar av intäkterna som vi kommer få ta del av”, säger Anders Lyrheden.
Smart Eye grundades 1999 i Göteborg och har sedan dess etablerat sig som en av Sveriges ledande aktörer för eyetrackinganalyser av mänskligt beteende.