Hoppa till innehållet

Smart Eye växer – snart kommer intäkter från tyska biltillverkare

Techbolaget Smart Eye ökade intäkterna med 18 procent under tredje kvartalet och fortsätter investera i fordonsmarknaden. Redan före slutet på 2018 väntar sig bolaget börja ta del av licensintäkter från tre stora tyska biltillverkare.

Martin Krantz, vd på Smart Eye.
Martin Krantz, vd på Smart Eye.Foto: Press.

Ögonstyrningsbolaget Smart Eyes nettoomsättning uppgick till 15,3 miljoner kronor under det tredje kvartalet, en ökning med 18 procent från samma period i fjol. 

”Det är framför allt affärsområdet som säljer forskningsinstrument och forskningssystem som ökar mest under kvartalet”, säger Martin Krantz, vd på Smart Eye.

Vid 10-tiden på torsdagen, en timme efter börsöppning, hade Smart Eye-aktien fallit med runt 2,6 procent. (Följ kursen här.)

Bolaget lägger mycket kraft på att integrera sin teknik inom fordonsindustrin. Tidigare i höstas annonserade Smart Eye att man fått en stor "design win" från Volvo-ägaren Geely i Kina. Ordervärdet väntas överstiga 100 Mkr.

Tillsammans ska aktörerna utveckla säkerhetsutrustning för Geelys exklusiva sortiment och använda sig av Smart Eyes AI-drivna övervakning av föraren för att förhindra olyckor.

Smart Eye arbetar nu hårt för att vinna över fler biltillverkare, enligt finanschefen Anders Lyrheden. Det är en av anledningarna till att rörelseförlusten steg marginellt till 9,7 Mkr under det gångna kvartalet.

”Framför oss ser vi att våra system kommer integreras i massmarknadsbilar. Alla producenter upphandlar just nu sina förarövervakningssystem och vi förbereder oss för att ta så stora andelar som möjligt på den marknaden. Det är orsaken till att vi investerar i både personal och geografisk närvaro”, säger han.

Under 2018 har Smart Eye öppnat kontor i både Japan och Kina, och i fjol etablerade man sig även fysiskt i USA.

Läs mer: Gjorde en halv miljard på Izettle – nu går Håkan Roos in i Smart Eye 

Nyligen genomförde det First North-noterade bolaget en nyemission på 114 Mkr, där den hajpade fonden Swedbank Robur Ny Teknik var en av de största investerarna.

”Pengarna ska finansiera expansion i Asien, Europa och Nordamerika. Det är marknader där det finns stora biltillverkare och vi ser många potentiella samarbeten”, säger Martin Krantz.

Utöver Geely har Smart Eye hittills landat samarbeten med tre tyska premiumbiltillverkare och en annan europeisk aktör.

”De tyska biltillverkarna har vi samarbetat länge med. Dessa bilar rullar ut nu och vi kommer att få licensintäkter redan under fjärde kvartalet. Men som alltid är det ganska små volymer i början. Bilindustrin har långa utvecklingstider så det kommer ta några år innan vi ser de stora effekterna”, säger Anders Lyrheden.

Om Smart Eyes system skulle användas i alla bilmodeller hos de fem biltillverkare som man hittills tecknat avtal med – i form av "design wins" – är det estimerade värdet minst 2 miljarder kronor över hela produktlivscykeln.

”Sedan vet vi inte exakt hur stora delar av intäkterna som vi kommer få ta del av”, säger Anders Lyrheden.

Smart Eye grundades 1999 i Göteborg och har sedan dess etablerat sig som en av Sveriges ledande aktörer för eyetrackinganalyser av mänskligt beteende.

Läs mer: Volvoägaren bakom stororder till Smart Eye 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera