Annons

Smart Eye offentliggör BMW som kund

Smart Eyes vd Martin Krantz.
Smart Eyes vd Martin Krantz. Foto: Press
En av Smart Eyes tidigare hemliga kunder är BMW, uppger bolaget. Aktien stiger på beskedet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Smart Eye har i ett samarbete med BMW utvecklat teknik för att mäta hur förare beter sig i en bil.

Samarbetet har pågått en tid men Smart Eye har på grund av ett avtal inte fått gå ut med namnet på kunden tidigare. 

De första två bilmodellerna som är släppta och som inkluderar Smart Eyes DMS-teknik, Driver Monitoring System, är den nya BMW X5 samt BMW 8-serien.

Leveranserna av BMW X5 och BMW 8-serien startades under hösten 2018, enligt ett pressmeddelande.

”Smart Eyes DMS-teknik kommer hjälpa till med att förstå och tolka bilförarens uppmärksamhetstillstånd, fokus och potentiella dåsighet. Detta för att enklare assistera föraren i nödvändiga situationer, något som även uppfyller kraven i EU:s utökade agenda för bilsäkerhet”, skriver bolaget.

Sedan tidigare har Göteborgsbolaget Volvos ägarbolag Geely som kund.

I den inledande handeln på Stockholmsbörsen steg Smart Eyes aktiekurs med 4,8 procent till 74 kronor per aktie. (Följ kursen här.)

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer