Hoppa till innehållet

Smart Eye vinner två nya kontrakt – stiger på börsen

Det svenska ögonstyrningsbolaget Smart Eye fortsätter att vinna mark inom bilindustrin.

Martin Krantz, vd på Smart Eye.
Martin Krantz, vd på Smart Eye.Foto: Foto: Press.

Ögonstyrningsbolaget Smart Eye har vunnit två nya "design wins" hos en redan befintlig kund, en icke-namngiven europeisk premiumbilstillverkare. 

Techbolaget från Göteborg uppskattar att intäkterna kommer uppgå till 50 miljoner kronor, om deras förarövervakningssystem finns med i två bilmodeller som väntas lanseras under perioden 2019 till 2021.

Efter beskedet steg Smart Eye på börsen. Vid klockan 10 hade aktien lyft med 4,55 procent och handlades för 69 kronor.

Det totala värdet av Smart Eyes hittills kommunicerade 25 "design wins", där man bland annat har tecknat avtal med Volvo-ägaren Geely, uppgår för närvarande till minst 725 miljoner kronor enligt volymprognoser.

Läs mer: Smart Eye växer – snart kommer intäkter från tyska biltillverkare 

Smart Eye fokuserar just nu på att etablera sig inom bilindustrin, där deras ögonstyrningsteknik bland annat hjälper till med att övervaka förarna för att förhindra olyckor.

”Framför oss ser vi att våra system kommer integreras i massmarknadsbilar. Alla producenter upphandlar just nu sina förarövervakningssystem och vi förbereder oss för att ta så stora andelar som möjligt på den marknaden”, sa Anders Lyrheden, finanschef på Smart Eye, nyligen till Di Digital.

Nyligen genomförde det First North-noterade bolaget en nyemission på 114 Mkr, där den hajpade fonden Swedbank Robur Ny Teknik var en av de största investerarna.

Läs mer: Gjorde en halv miljard på Izettle – nu går Håkan Roos in i Smart Eye 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera