Hoppa till innehållet

Smarta larmbolaget Minut: ”Vi ska bli störst i världen”

Malmös smarta larmbolag Minut tar in drygt 20 Mkr i riskkapital och lanserar en ny version av sitt lilla hemlarm Point. Larmet ser ut som en brandvarnare, men är i själva verket en minidator som fungerar utan kameror och externa sensorer.

Minut grundades 2014 med målet att bygga ett hemsäkerhetssystem för Airbnb-uthyrare. Bolaget tog inledningsvis in några miljoner från en rad affärsänglar, däribland Malmös startupguru Hampus Jakobsson (NTL) och Apples förre designchef Don Lindsay. Första produkten släpptes följade år efter en kampanj på Kickstarter. Minut (NTL) lyckades då sälja cirka 6000 enheter för cirka 800 kronor styck direkt via nätet. 

”Det gick bra. Men vi märkte att den egentliga kundgruppen ville ha ett vanligt hemlarm, men utan kameror. Nu har vi vidareutvecklat Point till ett komplett hemlarmsystem som ryms i handflatan", säger Nils Mattisson, vd och medgrundare på Minut. 

Han är just hemkommen från San Francisco där han träffat allt från investerare, till representanter från Airbnb och Amazon, samt gamla kollegor vid sin före detta arbetsgivare Apple.

”Vi har fått en bra inblick i var de stora aktörerna är på väg. Branschen för smarta hem är fortfarande ganska ung och för oss gäller det att positionera oss rätt i förhållande till Nests larmsystem och Amazon, med sitt Alexa”, säger Nils Mattisson som bodde i Silicon Valley i sju år.

Under sitt besök hade han även tid att träffa sin investerare SOS Ventures. De var med på tåget när bolaget under hösten tog in 20 Mkr i en riskkapitalrunda som fram till nu varit hemlig. 

"Rundan leddes av Karma VC (NTL), med estländska Skype-veteraner i ryggen. Men vi har även tagit in kapital från befintliga ägare som Nordic Makers (NTL), med Hampus Jakobsson och Erik Byrenius (NTL), och amerikanska SOS Ventures”, säger Nils Mattisson.

Nu är det dags för lanseringen av nya versionen av Point. Bolget har precis gått ut med en ny kampanj på crowdfundingplattformen Kickstarter.

”Vi har fått en sådan otrolig hjälp av våra kunder på Kickstarter. De gillar att testa produkten i ett tidigt skede, och de gillar att ge feedback. Vi erbjuder dem nu en gratis prenumeration på livstid på vår larmövervakning,” säger Nils Mattisson.

Teamet på Minut.
Teamet på Minut.Foto: Pressbild

Han beskriver nya Point som ett fullständigt hemlarmsystem. Två viktiga skillnader är att det ser ut ungefär som ett rökalarm och kostar cirka 700 kronor. 

Larmet är fritt från kameror. Men det är utrustat med en processor, mikrofon, rörelsedetektor samt sensorer som mäter lufttryck, temperatur och annan miljödata. Övervakningen är kopplad till en app i mobilen.

"Point identifierar händelser i ett hem med hjälp av maskininlärning. Om larmet känner av ljudet av krossat glas i kombination med förändringar i temperatur och lufttryck kan man konstatera att en ruta har krossats. På många sätt handlar det om att bygga en dator som kan känna igen en händelse på som sätt som en människa kan", säger Nils Mattisson.

 

Malmöbolaget Minuts nya version av larmsystemet Point når marknaden 21 november.
Malmöbolaget Minuts nya version av larmsystemet Point når marknaden 21 november.

Om larmet går tjuter en siren. Samtidigt går ett meddelande ut till de grannar och vänner som användaren valt att koppla till systemet.  

"Tanken är inte att grannarna ska ingripa. Det gör ju inte väktare heller. Istället ska de kolla läget, och eventuellt ringa polisen. Det handlar om gammal hederlig grannsamverkan i digital form”, säger Nils Mattisson. 

På sikt hoppas han att Minut ska bli en av världens största bolag inom hemlarm.

"Det här är en otroligt stor marknad och vi tror definitivt att traditionella hemlarmssystem är på väg ut. Vår produkt kostar en tiondel så mycket och kan på sikt bli en del av din vanliga hemförsäkring. Vi tror några bolag kommer dominera den här marknaden och jag ser ingen anledning till att vi inte skulle bli en av dem”, slår Nils Mattisson fast.

Fotnot: NTL-länkarna går till databasen Nordic Tech List.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera