”Att skala sin affär och samtidigt ha en positiv påverkan på världen är det bästa man kan göra”, säger Karin Bjerde på Kognity (NTL) som utvecklar intelligenta och interaktiva läroböcker som ska göra det lättare för eleverna att minnas innehållet.
I konkurrens med sex andra startupbolag valde publiken och juryn ut henne och Kognity som vinnare på den första delfinalen i Di Digital Startup Tour, som ägde rum på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.
Se hela delfinalen av Di Startup Tour Stockholm här
Kognity som drog igång 2014 har mottagit riskkapital från Norrsken, Gullspång Invest och ett antal affärsänglar. I dag används deras molnbaserade läroböcker med interaktiva element av 14-18-åringar i 75 länder runtom i världen.
”Vår första kund var i Rwanda så vi har varit globala från första start. I dag är USA, Mellanöstern och Asien viktiga marknader”, säger Karin Bjerde som ansvarar för strategisk tillväxt.
I Sverige används Kognity av 5-6 skolor enligt henne. Just nu är bolaget i färd med att lansera en läroplan för brittiska elever mellan 14-16 års ålder.
Kognitys innehållsfokus ligger på naturvetenskap, matematik och samhällskunskap. Datan som eleverna genererar går in i plattformen som kan ge feedback, individanpassa innehållet och skapa prov som rättas automatiskt.
”Vi är ensamma om att både ha en plattform och eget innehåll. De stora förlagen har jättebra läroböcker på papper men har inte tekniken. Vi sätter oss mittemellan och äger hela värdekedjan”, säger hon.
Läs även: ”I Malmö finns mindre jante och mer hjälpsamhet”
Affärsmodellen innebär att skolorna prenumererar på Kognitys mjukvara under 24 månader.
”Det tar tid att få kunden, men när den väl är med oss är den lojal och köpstark”, säger hon.
En fördel med Kognitys inriktning är att de hamnar under skolornas budgetposter för läroböcker, enligt Karin Bjerde.
”Många edtechbolag har svårt att beskriva var de ska in, för skolorna har ingen plattformsbudget. Men de har en läroboksbudget”, säger hon.
Segern i pitchtävlingen innebär att Kognity är direktkvalificerade till den stora finalen i Stockholm den 28 november där bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News står på spel.
De sex andra bolagen som pitchade under onsdagen var Ahum (NTL), Comprado (NTL), Kognity, Tangar (NTL), Zaver (NTL), Ztable (NTL) och Woshapp.
Under kvällen intervjuades även Konrad Bergström, som har grundat Zound Industries, och Faviana Vangelius von Heijne, grundare av spelbolaget Svrvive Studios.
Läs mer: Spelbolaget Svrvive börjar med AR-spel
Nästa stopp för Di Startup Tour är Luleå den 3 oktober, Göteborg den 24 oktober och till Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här.