Hoppa till innehållet

Smarta läroböcker en vinnare i Stockholm: ”Vi äger hela värdekedjan”

Kognitys intelligenta läroböcker kammade hem segern i Di Startup Tours deltävling i Stockholm. ”Vår första kund var i Rwanda så vi har varit globala från första start”, säger Karin Bjerde på Kognity.

Karin Bjerde från Kognity, som vann den första delfinalen i Di Digital Startup Tour på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.
Karin Bjerde från Kognity, som vann den första delfinalen i Di Digital Startup Tour på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.Foto: Amanda Lindgren
Karin Bjerde från Kognity, som vann den första delfinalen i Di Digital Startup Tour på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.
Karin Bjerde från Kognity, som vann den första delfinalen i Di Digital Startup Tour på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.Foto: Amanda Lindgren

”Att skala sin affär och samtidigt ha en positiv påverkan på världen är det bästa man kan göra”, säger Karin Bjerde på Kognity (NTL) som utvecklar intelligenta och interaktiva läroböcker som ska göra det lättare för eleverna att minnas innehållet.

I konkurrens med sex andra startupbolag valde publiken och juryn ut henne och Kognity som vinnare på den första delfinalen i Di Digital Startup Tour, som ägde rum på Hamburger Börs i Stockholm under onsdagen.

Se hela delfinalen av Di Startup Tour Stockholm här 

Kognity som drog igång 2014 har mottagit riskkapital från Norrsken, Gullspång Invest och ett antal affärsänglar. I dag används deras molnbaserade läroböcker med interaktiva element av 14-18-åringar i 75 länder runtom i världen.

”Vår första kund var i Rwanda så vi har varit globala från första start. I dag är USA, Mellanöstern och Asien viktiga marknader”, säger Karin Bjerde som ansvarar för strategisk tillväxt.

I Sverige används Kognity av 5-6 skolor enligt henne. Just nu är bolaget i färd med att lansera en läroplan för brittiska elever mellan 14-16 års ålder.

Från vänster: Fredrik Sandin på Ahum, Anders Brinck på Comprado, Axel Nordenström på Tangar, Karin Bjerde på Kognity, Jens Karlsson på Woshapp, Amir Marandi på Zaver och Ingrid Sundqvist på Ztabler.
Från vänster: Fredrik Sandin på Ahum, Anders Brinck på Comprado, Axel Nordenström på Tangar, Karin Bjerde på Kognity, Jens Karlsson på Woshapp, Amir Marandi på Zaver och Ingrid Sundqvist på Ztabler.Foto: Amanda Lindgren

Kognitys innehållsfokus ligger på naturvetenskap, matematik och samhällskunskap. Datan som eleverna genererar går in i plattformen som kan ge feedback, individanpassa innehållet och skapa prov som rättas automatiskt.

”Vi är ensamma om att både ha en plattform och eget innehåll. De stora förlagen har jättebra läroböcker på papper men har inte tekniken. Vi sätter oss mittemellan och äger hela värdekedjan”, säger hon.

Läs även: ”I Malmö finns mindre jante och mer hjälpsamhet” 

Affärsmodellen innebär att skolorna prenumererar på Kognitys mjukvara under 24 månader.

”Det tar tid att få kunden, men när den väl är med oss är den lojal och köpstark”, säger hon.

En fördel med Kognitys inriktning är att de hamnar under skolornas budgetposter för läroböcker, enligt Karin Bjerde.

”Många edtechbolag har svårt att beskriva var de ska in, för skolorna har ingen plattformsbudget. Men de har en läroboksbudget”, säger hon. 

Segern i pitchtävlingen innebär att Kognity är direktkvalificerade till den stora finalen i Stockholm den 28 november där bland annat 1 miljon kronor i annonspengar från Bonnier News står på spel.

De sex andra bolagen som pitchade under onsdagen var Ahum (NTL), Comprado (NTL), Kognity, Tangar (NTL), Zaver (NTL), Ztable (NTL) och Woshapp.

Under kvällen intervjuades även Konrad Bergström, som har grundat Zound Industries, och Faviana Vangelius von Heijne, grundare av spelbolaget Svrvive Studios.

Läs mer: Spelbolaget Svrvive börjar med AR-spel 

Nästa stopp för Di Startup Tour är Luleå den 3 oktober, Göteborg den 24 oktober och till Malmö den 7 november. Den stora finalen går sedan av stapeln den 28 november i Stockholm. Läs mer om Di Digital Startup Tour och säkra en plats i publiken eller anmäl ditt bolag här. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera