Annons

Snabb tillväxt för Youtube-nätverket

Från vänster: Malte Andreasson, vd och grundare, Nicole Haman, försäljningschef, Stina Bergfors, grundare.
Från vänster: Malte Andreasson, vd och grundare, Nicole Haman, försäljningschef, Stina Bergfors, grundare. Foto: United Screens
United Screens växer snabbt och fortsätter att visa svarta siffror. Bara under de första nio månaderna i år var omsättningen högre än under hela 2015.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Youtubenätverket United Screens (NTL) fortsätter att anställa personal och växa i rask takt. Under årets första nio månader ökade omsättningen med 44 procent till 55 miljoner kronor. Det kan jämföras med en omsättning på 54 Mkr under hela 2015.

Vinsten – då som nu – ligger strax över nollstrecket.

”Vi investerar varenda krona vi tjänar i att bygga värt nätverket ännu större. Vi bygger även ut organisationen för att bistå våra partners och kunder och kunna ta emot fler”, säger bolagets vd och medgrundare Malte Andreasson.

Nu har vi passerat 350 miljoner visningar per månad

United Screens så kallade Youtube-nätverk består av 500 av Nordens mest populära onlineprofiler. Alla har egna kanaler på Youtube och många jobbar även med Twitter, Twitch och Facebook. (Se listan nedan.)

”För ett år sedan hade vi 200 miljoner visningar per månad inom vårt premiumnätverk. Nu har vi passerat 350 miljoner visningar per månad, vilket gör att vi kan sälja ännu mer. Det därför vi rekryterar tre säljare”, säger säljchefen Nicole Haman.

United Screens har idag 38 medarbetare, varav merparten på huvudkontoret i Stockholm. Övriga jobbar på kontoren i Norge och Finland.

Läs mer: Dubbelt upp och vinst för United Screens

Intäkterna kommer från annonsörer som Nordea, Fazer, EA Games, Skolverket och Teknikföretagen. Bolaget spår fortsätt tillväxt nästa år, men vill inte uppge några siffror.

United Screens grundades 2013 av Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, Malte Andreasson, tidigare toppchef på TV4, och Oscar Höglund, som idag är medgrundare och vd på Epidemic Sound.


United Screens största profiler i Sverige:

 

1. Therése Lindgren, 13 miljoner visningar/mån

2. Whippit tillsammans med Figgehn, 7 miljoner visningar/mån

3. Linn Ahlborg, 4 miljoner visningar/mån

4. Johan “Matgeek” Hedberg 3 miljoner visningar/mån

5. Wilma & Emil Holmqvist, 2 miljoner visningar/mån


United Screens nya stjärnskott:

1. Sigge
Gör roliga så kallade ”reactionvideos”.

 

2. Jokemock
Svenska YouTubes nya humorsuccé - norrländska hillbillies spelade av Klas Eriksson och Alfred Svensson.

3. MonteFjanton
Skånsk kanal som gör allt från filmrecensioner och recept till valvakor och vloggar.

4. Sabina Decireé
Inspirerande Stockholmstjej som genom sina lifestylevideos nått miljonpublik på kort tid.

5. Fru Reinhold
En bild av småbarnslivet i Kungälv. Startade i juni 2016, växer explosionsartat.


Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies