Hoppa till innehållet

Snabb tillväxt för Youtube-nätverket

United Screens växer snabbt och fortsätter att visa svarta siffror. Bara under de första nio månaderna i år var omsättningen högre än under hela 2015.

Från vänster: Malte Andreasson, vd och grundare, Nicole Haman, försäljningschef, Stina Bergfors, grundare.
Från vänster: Malte Andreasson, vd och grundare, Nicole Haman, försäljningschef, Stina Bergfors, grundare.Foto: United Screens

Youtubenätverket United Screens (NTL) fortsätter att anställa personal och växa i rask takt. Under årets första nio månader ökade omsättningen med 44 procent till 55 miljoner kronor. Det kan jämföras med en omsättning på 54 Mkr under hela 2015.

Vinsten – då som nu – ligger strax över nollstrecket.

”Vi investerar varenda krona vi tjänar i att bygga värt nätverket ännu större. Vi bygger även ut organisationen för att bistå våra partners och kunder och kunna ta emot fler”, säger bolagets vd och medgrundare Malte Andreasson.

Nu har vi passerat 350 miljoner visningar per månad

United Screens så kallade Youtube-nätverk består av 500 av Nordens mest populära onlineprofiler. Alla har egna kanaler på Youtube och många jobbar även med Twitter, Twitch och Facebook. (Se listan nedan.)

”För ett år sedan hade vi 200 miljoner visningar per månad inom vårt premiumnätverk. Nu har vi passerat 350 miljoner visningar per månad, vilket gör att vi kan sälja ännu mer. Det därför vi rekryterar tre säljare”, säger säljchefen Nicole Haman.

United Screens har idag 38 medarbetare, varav merparten på huvudkontoret i Stockholm. Övriga jobbar på kontoren i Norge och Finland.

Läs mer: Dubbelt upp och vinst för United Screens

Intäkterna kommer från annonsörer som Nordea, Fazer, EA Games, Skolverket och Teknikföretagen. Bolaget spår fortsätt tillväxt nästa år, men vill inte uppge några siffror.

United Screens grundades 2013 av Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, Malte Andreasson, tidigare toppchef på TV4, och Oscar Höglund, som idag är medgrundare och vd på Epidemic Sound.


United Screens största profiler i Sverige:

 

1. Therése Lindgren, 13 miljoner visningar/mån

2. Whippit tillsammans med Figgehn, 7 miljoner visningar/mån

3. Linn Ahlborg, 4 miljoner visningar/mån

4. Johan “Matgeek” Hedberg 3 miljoner visningar/mån

5. Wilma & Emil Holmqvist, 2 miljoner visningar/mån


United Screens nya stjärnskott:

1. Sigge
Gör roliga så kallade ”reactionvideos”.

 

2. Jokemock
Svenska YouTubes nya humorsuccé - norrländska hillbillies spelade av Klas Eriksson och Alfred Svensson.

3. MonteFjanton
Skånsk kanal som gör allt från filmrecensioner och recept till valvakor och vloggar.

4. Sabina Decireé
Inspirerande Stockholmstjej som genom sina lifestylevideos nått miljonpublik på kort tid.

5. Fru Reinhold
En bild av småbarnslivet i Kungälv. Startade i juni 2016, växer explosionsartat.


Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera