Annons

Hagströmer och Stenbeck ger sig in i fraktkriget

Ahmad Hashem lastar paket på Budbees terminal i Skogås, södra Stockholm.
Ahmad Hashem lastar paket på Budbees terminal i Skogås, södra Stockholm. Foto: Martina Huber
Kriget om den svenska e-handeln har rört sig till marknaden för hemleveranser. Di Digital kartlägger en växande marknad som göds av alla från Kinnevik till Sven Hagströmer och Spotifymiljardären Felix Hagnö.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I den hårda konkurrensen ser allt fler e-handlare snabba och smidiga leveranser som en konkurrensfördel.

En doseringssked för läkemedel kostar 2 kronor på Apotea. Att frakta den till centrala Stockholm på några timmar kostar ingenting.

Personal på Budbees lager hanterar en leverans från Apotea, som Budbees algoritm har sorterat efter förarnas rutter.
Personal på Budbees lager hanterar en leverans från Apotea, som Budbees algoritm har sorterat efter förarnas rutter. Foto: Martina Huber

En växande del av den svenska e-handeln passerar genom en sorteringsterminal i Skogås i södra Stockholm.

När personalen har placerat paketen på gummibandet tar maskinen över. Paketen delas upp efter specifika rutter, anpassad efter mått som förväntad trafik, förarens skicklighet och hur snabbt det går att parkera i just det området.

Det är förarna som lastar bilarna och kör leveranserna. Men det som styr processen är Budbees (NTL) algoritm. Den utför det som mänskliga ruttplanerare och sorterare gör inom traditionella logistikföretag.

”Det är betydligt bättre att sortera såhär än att göra det manuellt. Kostnadsbilden går ned rejält samtidigt som vi garanterar kvaliteten”, säger Simon Strindberg, kommersiell chef på Budbee.

En av Budbees förare, utrustad med smartphone, ska snart lasta sin bil med kvällens leveranser.
En av Budbees förare, utrustad med smartphone, ska snart lasta sin bil med kvällens leveranser. Foto: Martina Huber

Budbees snabbaste leveranser tar några timmar från lager till ytterdörr. Kunder som beställer på förmiddagen får vid lunchtid ett sms om vilken timme på kvällen budet väntas komma. På eftermiddagen kommer ett exakt klockslag.

Vi jagar sekunder, inte minuter.

Om rutten går snabbare än väntat att köra, eller om det uppstår förseningar, justeras tiden i realtid. Budbee optimerar varje steg i kedjan – från upphämtning vid e-handlarens lager till att paketet lämnar – för att spara tid.

”Vi jagar sekunder, inte minuter. Framför allt under de intensiva perioderna, som efter en helg eller kring Black Friday”, säger Simon Strindberg.

I höstas tog Budbee in 80 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Kinnevik. Några tidiga investerare var H&M-chefen Karl-Johan Persson och Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

Läs mer: Här är techbolagen som slåss om snabbleveranserna 

De är inte ensamma om att investera i de unga fraktbolagen. Nyligen gick Sven Hagströmers bolag Creades och Spotifymiljardären Felix Hagnö in i Airmee, som levererar vissa paket inom 60 minuter.

Den som befinner sig i centrala Stockholm kan via Airmee klicka hem ett paket duschkräm på en timme från e-handlaren Meds, som har lager i Stockholmsområdet. Leveransen kostar 39 kronor men är i fallet Meds gratis vid större beställningar.

”I innerstan skulle det kunna gå att leverera på 30 minuter om några år. Men allt beror på volymerna”, säger Julian Lee, Airmees vd.

Julian Lee är vd på teknikbolaget Airmee, där bland andra Felix Hagnö och e-handelsprofilen Pär Svärdson är delägare.
Julian Lee är vd på teknikbolaget Airmee, där bland andra Felix Hagnö och e-handelsprofilen Pär Svärdson är delägare. Foto: Martina Huber

Aktörer som Airmee (NTL), Budbee, Best Transport och Instabox (NTL) försöker lösa är den eviga flaskhalsen inom e-handeln: de sista kilometrarna innan paketet når kunden.

Tesen är att smidigare leveranser ska kunna utmana den i dag dominanta lösningen med paketombud. Nära sju av tio leveranser sker fortfarande via ombud. Uppstickarna räknar med att dörrleveranserna – som i dag utgör 9 procent av marknaden – ska växa i takt med e-handeln.

Det saknas inte skeptiker. Flera investerare som Di Digital har talat med nämner låga marginaler och ett beteende som ännu inte finns hos konsumenterna.

Stora utmaningen är att få upp volymerna.

Alla startupbolag inom området investerar i teknik och tillväxt. Inget av dem är lönsamt. Den största aktören, Budbee, såg sina intäkter öka med 74 procent under 2017 till 34 miljoner kronor.

Deras svar till skeptikerna kretsar kring skalfördelar. Affären går ihop när mängden paket blir stor nog.

”Logistik är till stor del en volymbaserat. Därför är det viktigt att få upp volymerna på kort tid. Innan man når en kritisk massa krävs det riskkapital”, säger Julian Lee på Airmee.

En storstadsaffär. De nya snabbleveranserna är oftast begränsade till Stockholm, Göteborg och Malmö. Här levererar Simon Strindberg, Budbees kommersiella chef, ett paket på Östermalm i Stockholm. Dock har Budbee nyligen börjat leverera till Västerås ihop med Citymail.
En storstadsaffär. De nya snabbleveranserna är oftast begränsade till Stockholm, Göteborg och Malmö. Här levererar Simon Strindberg, Budbees kommersiella chef, ett paket på Östermalm i Stockholm. Dock har Budbee nyligen börjat leverera till Västerås ihop med Citymail. Foto: Martina Huber

Till sin hjälp har startupbolagen flera stora e-handlare som hjälper dem ta marknadsandelar.

Det nystartade nätapoteket Meds (NTL) erbjuder gratis hemleveranser för ordrar som överstiger 99 kronor. Hos den lönsamma jätten Apotea (NTL) är nästan all frakt gratis – oavsett hur lite man beställer. Skönhetsbutiken Bangerhead (NTL) erbjuder gratis frakt via just Budbee.

För dem är snabba och smidiga leveranser ett sätt att utmärka sig i konkurrensen och ragga nya kunder.

”Vi tänker att vi ska ha gratis frakt för alltid. Det är bättre att kunden kan se alla kostnader direkt på varan. Det finns ingen kalkyl om att tjäna in pengarna någon annan gång”, säger Pär Svärdson, miljardbolaget Apoteas vd.

Han är själv, antingen personligen eller via ägarbolaget Laulima, delägare i så väl Airmee, Budbee som Instabox.

”Vi har intressen i mer eller mindre alla fraktbolag vi har kunnat köpa aktier i. Jag tror på deras affärsidé.”

Kommer Apotea i framtiden att äga sina fraktalternativ?

”Jag tror inte det. Det skulle möjligen vara att vi levererade paketen till fraktbolagen snarare än att de hämtar hos oss. Men det finns oerhörda poänger med att många aktörer delar på leverantörer. Det finns ingen hållbarhet att göra den sista biten själv.”

Budbees Simon Strindberg ser dock en ”tillräckligt dominant e-handlare” som en möjlig konkurrent.

”Det är nog mer sannolikt att konkurrensen kommer från en dominant e-handlare än från drakarna inom logistik.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies