Hoppa till innehållet

Snabbväxande bankapp utmanar Klarna – vill låta svenskar delbetala i efterhand

Svenska PFC växer enligt egen utsago med 10 000 användare i månaden och utmanar aktörer som Klarna och Qliro med sin bankapp. Nu skruvar de upp konkurrensen ytterligare – genom att erbjuda delbetalningar i efterhand utan ränta. 

Charlotta Åsell är kommunikationschef på bankutmanaren PFC.
Charlotta Åsell är kommunikationschef på bankutmanaren PFC.Foto: Press

Fintechbolaget PFC har på kort tid seglat upp som ett alternativ till de traditionella bankerna och är enligt egen utsago Sveriges snabbast växande bankutmanare. Bolaget grundades 2012 under namnet Betalo, men bytte 2018 namn till PFC – som står för ”Personal Finance Company”. 

Bolaget erbjuder dels ett betalkort i samarbete med Mastercard, som laddas med pengar från kundens vanliga bankkonto. Det stora löftet är dock att göra kundernas vardagsekonomi lättare att hantera. Via en app i mobilen kan konsumenten till exempel få koll på sitt sparande och sina utgifter.

Enligt kommunikationschefen Charlotta Åsell växer PFC med 10 000 nya användare i månaden, och är nu uppe i totalt 70 000 användare i Sverige. 

Med sig på resan har man fått storbanken Nordea, som investerat 90 miljoner kronor i bolaget. 

Läs mer: Nordea investerar 50 miljoner i hans svenska bankutmanare 

Stödet kan behövas – i dag slåss ett antal aktörer inom den digitala betalmarknaden om att vinna kundernas tillit. Det handlar bland andra om Klarna, Qliro och Svea Ekonomi.  

Och nu sticker PFC ut hakan och lanserar delbetalningar till en fast månadsavgift, på en marknad som annars präglas av saftiga krediträntor. 

”Vi tror att det blir mer lättförståeligt och transparent när man har en fast månadsavgift”, säger Charlotta Åsell. 

Den fasta månadsavgiften hos PFC baseras på summan som man vill delbetala. Handlar kunden till exempel en festivalbiljett för upp till 2 000 kronor tillkommer en månadsavgift på 30 kronor fram tills att skulden är avbetalad. Köper man istället en flygbiljett för upp till 10 000 kronor växer avgiften till 50 kronor i månaden. 

Via Klarna är det gratis att skjuta på betalningen i två veckor via faktura. Väljer kunden istället att delbetala ett köp uppgår krediträntan till 19,9 procent. Utöver det tillkommer en administrativ avgift på 29 kronor i månaden. 

Ungefär likadant funkar det hos det börsnoterade betalbolaget Qliro – som också har en kreditränta på 19,9 procent samt tar ut en administrativ avgift på 29 kronor i månaden.

Med PFC:s nya kreditprodukt är det möjligt att delbetala ett köp efter att det genomförts. 

”Inom 30 dagar efter att köpet har gjorts så kan du i efterhand välja att få hela summan tillbaka. Månaden efter kommer första delbetalningen med en månadsavgift”, säger Charlotta Åsell.

Vad är vitsen med att göra det här i efterhand – har man redan betalat för produkten är det väl krångligare att göra en delbetalning, och att på det betala en månadsavgift? 

”I vissa lägen behöver man en buffert eller en brygga eftersom planer ändras eller för att man behöver tänka om. Och då är det här en möjlighet att göra det.” 

Den räntefria delbetalningen som går att beställa i efterhand blir PFC:s första kreditprodukt, och ses som ett steg på vägen mot det större målet – att bli en heltäckande mobilbank.

”Vår ambition har alltid varit att bli en fullskalig ekonomiapp. Vi bygger vi en produktportfölj med betalkort, spenderingsinsikter, sparfunktioner och budgetverktyg. Nu blir kreditprodukter en del av den portföljen”, säger Charlotta Åsell. 

Läs mer: Rekord för bankutmanare – växer med 10 000 användare per månad 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera