”Trots en nedstängd fysisk handel i Europa, ökade vi vår försäljningstillväxt online med 103 procent och vi sålde produkter för nära en halv miljard kronor netto. Vi har också uppnått vårt första lönsamma kvartal sedan starten”, säger Jarno Vanhatapio, vd och grundare Na-kd.
Bolaget säljer modekläder, accessoarer och smink till kvinnor, varav det mesta är egenproducerat under eget varumärke. Nätbutiken är huvudkanal, men man säljer även via hundratals återförsäljare världen över. Totalt har över en miljon personer från mer än 80 länder handlat Na-kd-plagg under 2020, enligt bolaget. Hela 3,3 miljoner personer följer Na-kd i sociala medier.
Läs mer: Na-kd spränger miljardvallen
Trots att företagets grossist och butiksförsäljning drabbades av Covid-19-krisen lyckades man alltså uppnå sitt första lönsamma kvartal på EBITDA-nivå.
”Butikshandeln i Europa börjar ta fart igen och vi ser att efterfrågan på grossisthandeln ökar, men från låga nivåer. Vi förväntar oss inte att den kommer att återhämta sig fullt ut förrän 2021”, säger vd:n.
Jarno Vanhatapio var tidigare känd som grundaren bakom Nelly, en modebutik på nätet han för länge sedan sålt av och lämnat.
”Det går inte att jämföra oss med nätbutiker som Zalando och Nelly. Vi säljer egna varumärken direkt till konsument utan mellanhänder. Det innebär att vi i grunden har mycket bättre produktmarginaler”, som Jarno Vanhatapio sa till Di Digital i fjol.
Liksom klocktillverkaren Daniel Wellington, mobilskalsbolaget Ideal of Sweden och sportklädesbolaget Revolution Race är Na-kd ett så kallat DNVB-bolag (digitally native vertical brand), vilket är en av de hetaste typerna av e-handelsbolag idag. I grunden handlar det om företag som:
• ”Föddes på nätet” och säljer egna produkter via egna nätbutiker.
• Är ”besatta” av kundupplevelsen och sköter distributionen själva.
• Är globala och marknadsför sig själva med hjälp av influerare och sociala medier.
Läs mer: De vinner och förlorar i e-handeln 2020
Strategin och den snabba tillväxten har gjort att Na-kd kunnat ta in hela 750 Mkr i riskkapital sedan starten 2015. Bland investerarna kan nämnas: Partech, Eequity, Northzone, franska Quadrille och La Maison från Luxemburg.
Na-kds varumärkeschef Natasha Billing betonar att bolaget växer fort, även sett till engagemanget i sociala kanaler.
”Vi har främst sett en kraftig tillökning av följare i Frankrike, Belgien, Österrike och Nederländerna. Och vad som är ännu mer imponerande är att en av tio kvinnor i Norden nu följer Na-kds konto”, säger hon.