Hoppa till innehållet

Snabbväxande modebolaget visar upp lönsamt kvartal

Jarno Vanhatapios snabbväxande modebolag Na-kd såg omsättningen växa med 75 procent till närmare en halv miljard kronor under årets andra kvartal. Det var bolagets första lönsamma kvartal sedan starten för fem år sedan. 

Jarno Vanhatapio, vd och grundare Na-kd.
Jarno Vanhatapio, vd och grundare Na-kd.Foto: Jesper Frisk, Jesper Frisk, Jesper Frisk

”Trots en nedstängd fysisk handel i Europa, ökade vi vår försäljningstillväxt online med 103 procent och vi sålde produkter för nära en halv miljard kronor netto. Vi har också uppnått vårt första lönsamma kvartal sedan starten”, säger Jarno Vanhatapio, vd och grundare Na-kd.

Bolaget säljer modekläder, accessoarer och smink till kvinnor, varav det mesta är egenproducerat under eget varumärke. Nätbutiken är huvudkanal, men man säljer även via hundratals återförsäljare världen över. Totalt har över en miljon personer från mer än 80 länder handlat Na-kd-plagg under 2020, enligt bolaget. Hela 3,3 miljoner personer följer Na-kd i sociala medier. 

Läs mer: Na-kd spränger miljardvallen

Trots att företagets grossist och butiksförsäljning drabbades av Covid-19-krisen lyckades man alltså uppnå sitt första lönsamma kvartal på EBITDA-nivå.

”Butikshandeln i Europa börjar ta fart igen och vi ser att efterfrågan på grossisthandeln ökar, men från låga nivåer. Vi förväntar oss inte att den kommer att återhämta sig fullt ut förrän 2021”, säger vd:n.

Jarno Vanhatapio var tidigare känd som grundaren bakom Nelly, en modebutik på nätet han för länge sedan sålt av och lämnat.

”Det går inte att jämföra oss med nätbutiker som Zalando och Nelly. Vi säljer egna varumärken direkt till konsument utan mellanhänder. Det innebär att vi i grunden har mycket bättre produktmarginaler”, som Jarno Vanhatapio sa till Di Digital i fjol.

Liksom klocktillverkaren Daniel Wellington, mobilskalsbolaget Ideal of Sweden och sportklädesbolaget Revolution Race är Na-kd ett så kallat DNVB-bolag (digitally native vertical brand), vilket är en av de hetaste typerna av e-handelsbolag idag. I grunden handlar det om företag som:

• ”Föddes på nätet” och säljer egna produkter via egna nätbutiker.

• Är ”besatta” av kundupplevelsen och sköter distributionen själva.

• Är globala och marknadsför sig själva med hjälp av influerare och sociala medier.

Läs mer: De vinner och förlorar i e-handeln 2020

Strategin och den snabba tillväxten har gjort att Na-kd kunnat ta in hela 750 Mkr i riskkapital sedan starten 2015. Bland investerarna kan nämnas: Partech, Eequity,  Northzone, franska Quadrille och La Maison från Luxemburg.

Na-kds varumärkeschef Natasha Billing betonar att bolaget växer fort, även sett till engagemanget i sociala kanaler.

”Vi har främst sett en kraftig tillökning av följare i Frankrike, Belgien, Österrike och Nederländerna. Och vad som är ännu mer imponerande är att en av tio kvinnor i Norden nu följer Na-kds konto”, säger hon. 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera