Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Snabbväxande Star Stable köper Pixel Tales

Hästspelet Star Stable har seglat upp som en riktig kassako på den svenska spelhimlen. Nu köper bolaget bakom spelet upp utvecklingsstudion Pixel Tales för 20 mkr. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sedan lanseringen 2011 har onlinespelet Star Stable vuxit till en rejäl framgångssaga. Idag har spelet, som riktar sig i huvudsak mot hästintresserade tjejer och unga kvinnor, drygt 6 miljoner registrerade spelare världen över. Bolaget Star Stable Entertainment räknar i år med att omsätta över 100 mkr, nära nog en fördubbling jämfört med i fjol.

Nu gör företaget sitt första förvärv i form av utvecklingsstudion Pixel Tales, som köps upp för 20 mkr. Pixel Tales har tidigare arbetat med utvecklingen av Star Stable på licens, men blir nu alltså en del av moderbolaget.

Säljare är Pixel Tales fyra grundare: Marcus Thorell, Johan Sjöberg, Anders Åkerfeldt och Andreas Thorsén, som till vardags är CTO vid Angry Birds-skaparen Rovios kontor i Stockholm.

Fredric Gunnarson, vd Star Stable, med hästen Savanna. Foto: Kicki Elofsson

Förutom bolagets tolv anställda följer även rättigheterna till spelmotorn i Star Stable – något förenklat den underliggande teknikplattformen – med i affären.

“Det blev helt enkelt smidigare att förvärva bolaget. Nu äger vi dessutom motorn som vi utvecklar på”, säger Fredric Gunnarson, vd för Star Stable Entertainment.

Star Stable Entertainment grundades av internetveterarerna Ola Ahlvarsson, Peter Liljestrand och Johan Edfelt, som alla kvarstår som storägare. I våras tog bolaget in 10 miljoner kronor från finansmannen Claes-Henrik Julander, tidigare vd för Pan Capital, i en affär som värderade hela Star Stable till en kvarts miljard kronor.

Intäkterna kommer dels från prenumerationsavgifter, dels från försäljning av spelets egen valuta “star coins”, som används för att köpa föremål och annat i spelet.

Star Stable riktar sig i huvudsak mot en mycket ung målgrupp. Det ställer stora krav på hur spelupplevelsen är utformad, säger Fredric Gunnarson.

“För många unga tjejer är vi den första kontakten med internet och att kommunicera med andra över internet. Vi tar det på stort allvar, vi vill att det ska bli en positiv upplevelse”, säger han.

Av bolagets 57 anställda är 18 såkallade “game masters”, personer som är aktiva i spelet och ser till att interaktionen mellan spelarna sker på ett bra och konstruktivt sätt.

“Spelarna är jättehärliga men inte alltid så snälla mot varandra. Det blir som en skolgård i jätteformat”, säger Fredric Gunnarson.

“Till saken hör att vi inte har något dödande i spelet. Det handlar istället om att hjälpa varandra och rädda den här ön man befinner sig på från elaka, kommersiella krafter som vill bygga bostadsrätter eller exploatera naturtillgångar”, fortsätter han.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post